Cigarer

Er der en her som har forstand på cigarer?

Jeg har (omsider) investeret i en humidor, og er nu i tvivl om
hvorvidt man bør tage cigarerne ud af deres små "plasticposer"
eller om de skal blive på, når de ligger i humidoren

Yamsen

Mus fjærter ikke som hest, uden at røv revne...
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De skal ligge jomfruelige og altså uden cellofan i en humidor.

Jeg selv elsker Davidoff, og deres hylstre kan drejes så en lille del åbnes og dermed modtage den korrekte fugt.

Men, men - jeg synes det er ret så svært at styre fugten, for i starten blev mine cigarer næsten hvide af for meget, og jeg havde bare gjort som der stod, så jeg er blevet lidt mere forsigtig med fugten, og giver dem hellere lidt mindre en foreskrevet, og det har jeg ikke fortrudt.

PS: Jeg har normalt den samme Davidoff med på 2-3 ferier, og er stemningen efter en god middag ikke lige til den, tager jeg den med hjem - fedtet (kr. 90-100) måske, men det er stemningen der skaber nydelsen, så flere af mine har været i flere lande og dermed været flere år inden den blev røget.

Mvh. JørgenE
Jamen Jørgen... du har fuldstændig ret.. er man seriøs med sine cigarer ryger man dem ikke for sjov. Det vil være fjollet at tænde ild til 100 kroner hvis man ikke får det udbytte man forventer.
Kender godt det her med at ha' dem med hjem igen fra udlandet, måtte endda sidst jeg kom fra Grækenland fedte for tolderen for at få både smøger og mine cigarer med helt hjem.

Jeg er også mest til dominikanske cigarer. Cuesta-Rey og Carbonell er blandt favoritterne. Har endnu tilgode at smage en Davidoff, og det er mest på grund af at humidoren skulle være i hus først. Cubanske cigarer derimod, er jeg ikke mand nok til at ryge. Har prøvet et par mærker, (cohiba, partagas) og de var alt for stærke for mig.

Vedr. fugtstyring er jeg jo temmelig grøn, men foreløbig ligger min humidormellem 68 og 70%. Ved dog ikke hvor præcist hygrometeret er.
Dog tror jeg at størrelsen på humidoren har noget at sige, min har plads til 200 cigarer, og oppe i denne størrelse skulle de være nemmere at styre. Erfaringer vil følge..

Nå... jeg skal ha' pillet posen af cigarerne.

Har du iøvrigt, Jørgen, prøvet at deltage i en cigarsmagning hos Davidoff/Hans Winge?

Mvh Mikkel

Hej Mikkel.

Nej jeg har ikke prøvet en rygeseance, men det kunne jeg da godt tænke mig.

Jeg har kun prøvet Cohiba, og det sagde mig ikke noget, men det jeg nyder så meget ved Davidoff er dels dens mildhed, og så at den er lige så mild når man kommer til sidste 1/3-del.

Mht. styring af fugtigheden har du nok ret i at størrelsen af humidoren har betydning, og min er kun til 10-15 cigarer så det kan selvfølgeligt være derfor.

I øvrigt har jeg ikke helt forstået, at når man får en sådan cigar på restaurant bruges altid tændstik. Jeg foretrækker at bruge gaslighter så ikke kan smage træet i starten. Derimod rynkede jeg i starten på næsen af, de store armbevægelser der blev brugt for at starte gløden i cigaren, men måtte hurtigt sande, at det er den eneste mulighed for at få en helt jævn antændelse - det kan man ikke ved at suge mens man tænder den, så pjat var det ikke.

Mvh. JørgenE
Hej Jørgen

Ja, det må sandelig være svært at styre fugtigheden i en så lille kasse, men hvordan har du formået at sænke fugtigheden? Ved at hælde mindre vand på?

Vedr. tænding har jeg investeret i en flammefri lighter, du ved, sådan en skærebrænder lookalike. Den er perfekt til formålet. Men der er vist noget om at det allerbedste er at bruge cedertræstændstikker.

Til sidst skal jeg spørge om hvilke Davidoff cigarer du bedst kan anbefale?

Mvh Mikkel

Hej Mikkel

Hvor er det hyggeligt at sludre med en der også kan lide det samme - og så udveksle erfaringer, uden at jeg er fanatiker, bare livsnyder.

Din tændmåde kan jeg sagtens følge, men dog har jeg aldrig kunne smage gassen, så dermed bliver det for mig, for den bruger jeg dagligt (til mine smøger - desværre).

Mht. humidoren tager jeg simpelthen fugteren fra den, men da du kan forstå jeg kun bruger cigarer sjældent, fyrer jeg op ca. 1 måned inden en fest eller rejse eller hvad det kan være, så fugtigheden er ok, men det foregår ofte ved at mærke på dem, og indtil nu er det gået ret godt. Man er ikke i tvivl hvis de er blevet tørre eller for fugtige.

Til orientering kan disse lakridsskrå som rygere bruger når man ikke må, også med stor succes puttes i humidoren, og med en dag et sted uden røg, sætter jeg stor pris på, at de er "som nye" også når de er gamle.

Min nr. 1 Davidoff er nr. 2 - du må prøve en nr. 2 - helt fantastisk. De er vel størrelsesmæssig som dem du ser på Q8 - Christian ? men glem sammenligningen - det var kun størrelsen - men for mig er det nr. 2, der er nr. 1. De findes også i Davidoff både mindre og tyndere og enkelte kortere og tyggere i andre numre, og jeg har ikke prøvet så mange, men når man finder den man elsker, hvorfor så prøve naboen?

Hm - jeg taler altså kun om cigarer smile

Da jeg ryger så få, gider jeg ikke blive irriteret over en jeg ikke bryder mig om CIGAREN når jeg endeligt har mulighed og lyst, for så skal det være en jeg soleklart ved, jeg vil nyde så fuglene synger, og det har den gjort hvergang indtil nu på 5-6 år - og ikke Cohiba f.eks. som er meget finere pengemæssigt, men som du også nævnte stærkere, og efter min mening stærkere jo længere man når ind til slutningen og det bryder jeg mig ikke om.

Hvis du slikker sårene ovenpå din store humidor, vil jeg godt sende dig en af mine 5 - nr. 2 cigarer jeg har tilbage - så kan du altid sende en ny retur når du er kommet ovenpå - der går alligevel 2 år før jeg får røget den sidste tror jeg, men så må du lige maile. Eller måske har du fundet en der også bør afprøves, og så bytter vi bare ved lejlighed?

Mvh. JørgenE
Annonce
Hm. Thomas

Kender ikke nogen som dig der lige er "faldet over" et link til noget relevant.

Men hvor kan man dog lære, for at starte en humidor op anede jeg ikke, og det var her jeg første gang fik hvide cigarer - altså næsten ødelagte - for jeg lagde dem i med det samme, vandede filteret og lod den så stå i en tid.

Så tak for linkene.

Mvh. JørgenE
Ja.. man kan vel godt kalde Thomas den allestedsnærværende loverboy...

Kender godt de nævnte hjemmesider, og har besøgt dem ind imellem.
Jeg ved ikke hvor meget liv der er i humidor.dk, for jeg har flere gange forsøgt at købe, uden svar.

Jørgen, sikke dog et venligt tilbud du kommer med, men det står nu ikke så galt til. Alt er jo relativt, så hvis jeg vil putte 200 cigarer i humidoren skal de ikke være særlig store. Men det stod jo på papirerne..
I corona størrelse kan der vel være 60-70 cigarer, men det er jo også en stor humidor. Den kostede omkring et par tusinde, men ved hjælp af snakketøjet og et øre-til-øre smil kom jeg ned på lidt over det halve..
Et fornuftigt køb synes jeg.

Har nok ikke fundet min nr.1 endnu... dertil er jeg for ny, men er temmelig sikker på at den skal findes blandt de dominikanske. Jeg har til gengæld brugt en del tid på at sætte mig ind i hvordan man får det bedste ud af en cigar, og det har kun været en fordel.

Måske vi kan forsøge en byttehandel. Jeg kan tilbyde en Cuesta-Rey Centennial Selection Dominican nr. 1. En relativ mild cigar, men
en stor smagsoplevelse. Du kan vist læse om den på humidor.dk
(er dog ikke købt der)

Mvh Mikkel

Så fik vi lige cigarsludderen frem på forsiden igen...

Kender den ikke - men jeg er også lidt dum til det, for når jeg har fundet noget jeg holder af, prøver jeg normalt kun noget andet, hvis nogen fortæller begejstret om det, som jeg vistnok skrev i et tidligere indlæg, og dog elsker jeg at prøve noget nyt, når nogen gider vise mig vejen - cigarer - opera - klassisk - film - musik osv. og så pludseligt kan jeg se det og så forstår jeg hvad andre kan se i lige det. Nødvendigvis betyder det ikke altid at det så også bliver min favorit, men forståelsen er ikke uden betydning.

Mht. mad er det dog blevet helt anderledes - her tør jeg prøve næsten alt, og i udlandet tør jeg prøve ikke bare med mad men med alt.

Men lad os da lave en byttehandel med min cigar og din, for det kunne da være sjovt for os begge, så lad os dog prøve det. Jeg lover dog ikke jeg ryger den lige når jeg har fået den, men der går ikke et år, dertil er jeg for nysgerrig.

Du kender vist min mailadresse ([email protected]) så vi kan lige udveksle adresser, så sender Davidoffen på mandag.

Mvh. JørgenE

Mvh. JørgenE
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis