skjult nedløbsbrønd fyldt med sten og jord

Jeg skal til at lave ny terrasse og i den forbindelse har jeg gravet lidt, hvor et nedløbsrør før blot er endt ned i jorden.
Her er der så ca. 20 cm under terræn dukket et betonrør op på ca. 75 cm i diamenter. Fyldt med sten og jord.
Det ligner lidt noget hjemmefusket faskine. Ved ikke om det er sådan man har lavet det engang. Aner ikke hvornår det kan være fra. Det oprindelige stuehus er fra 1921.

Spørgsmålet er så hvordan jeg får koblet dette korrekt sammen (det kommer til at være under et trin fra træterrasse. Terrassen skal være hvor der er sand på billedet og trinnet ca. der hvor beton- og nedløbsrøret er)
Kunne være godt hvis man kunne lave noget som man også nogenlunde kunne komme til igen når det skal renses.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det er byt til nyt, faskine længere væk fra huset
Grav røret op og før nedløbet til en faskine udenfor terrasse. Husk sandfang.

Æv, havde håbet jeg kunne genbruge den eksisterende. Er det helt uansvarligt? Hvad vil der kunne ske? Kommer det ikke også lidt an på hvor dyb og hvad den ender i?

Hvis det er helt nødvendigt med nyt, så kan jeg vel lade den gamle være og grave sandfang ned ved siden af?
Fra nedløbsrøret er der ca. 40 cm ud til kanten af betonrøret. Det er vel bare lige en forlænger på tilløbet til sandfangsbrønden.

Endnu et spørgsmål. Der er pt. 2 nedløbsrør på det stykke tag. Den anden går også bare direkte i jorden. Ham der for nylig har gravet fiber ind deromkring siger der var mange kampesten. Så der er nok samme problem i den ende af huset.
Der er ca. 14 meter tagrende. Taget er med stejl rejsning (som man siger ;) )
Kan man spare noget arbejde og droppe det ene nedløb og nøjes med en omgang sandfang og faskine?
tror 1 nedløb på 14 meter er for lidt, så skal det da sidde midt på, og du må acceptere at ved kraftige regnskyl, er der risiko for at vandet vil stå ud over tagrenden.  

Vi prøver igen, i morgen --
Den faskine du har fundet er sikkert også fyldt med jord og lader ikke vandet nogen plads. Væk fra huset med den, så står det heller ikke og søber omkring soklen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også