Ledninger til lampeudtag

Hej, håber i kan hjælpe med at guide mig. Jeg har et gammelt lampe udtag(se billede) som jeg har renset da jeg for første gang skal bruge det til en lampe. Inden jeg skruede det fra hinanden sad hvid/blå i N og sort/brun i P(Se billede)Nu har jeg samlet det igen og monteret en lampe men det resultere i at lampen lyser konstant og ikke kan afbrydes fra kontakten. Tænker ledninger fra væggen sidder forkert i lampeudtaget Eller tager jeg fejl? Ps der sidder også en gul&grøn ledning i væggen der ikke er monteret nogen steder i loft udtaget. Mvh Christian
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Normalt er blå nul (n), brun fase (P) og sort tænd/sluk (M1)
Den hvide ved jeg ikke lige hvad er. Måske en korrespondance.
Men flere af de andre herinde på forum er garvede elektrikkere.

 

Umiddelbart ser det ud som om fase og nul er sløjfet videre til et andet sted i installationen, og at der derfor mangler en tændledning. Desuden er den sorte og hvide byttede. Sort og blå hører sammen ligesom hvid og brun hører sammen. Prøv at tage den hvide ledning ud af klemmen og se om der er noget, der ikke virker. Hvis der er det, og lampestedet er det eneste, der bliver tændt og slukket på afbryderen tyder det på at der mangler en ledning. Du har sikkert ikke haft en lampe tilsluttet før.

fase
Der sidder—>

jenshøj skrev den 30-08-2020 21:50:20

Da ikke springer en sikring, når blå og hvid er koblet sammen, må begge være nul (eller fase).

Sidder der en stikkontakt under den afbryder du bruger til at betjene lyset?

 

rahrnoer88 skrev den 30-08-2020 19:36:40

Hej, håber i kan hjælpe med at guide mig. Jeg har et gammelt lampe udtag(se billede) som jeg har renset da jeg for første gang skal bruge det til en lampe. Inden jeg skruede det fra hinanden sad hvid/blå i N og sort/brun i P(Se billede)Nu har jeg samlet det igen og monteret en lampe men det resultere i at lampen lyser konstant og ikke kan afbrydes fra kontakten. Tænker ledninger fra væggen sidder forkert i lampeudtaget Eller tager jeg fejl? Ps der sidder også en gul&grøn ledning i væggen der ikke er monteret nogen steder i loft udtaget. Mvh Christian

 Ledningen: gul/grøn er jord forbindelse og må ikke på nogen måde forbindes til andre farver.    Har du ikke taget et billed inden du skildte det ad, altid en god ide, 

Der er jo netop et billede af hvordan det var forbundet inden adskillelsen  
Det har derfor været forbundet forkert tidligere.
Vi skal bruge et billede af ledningerne bag afbryder/stikkontakt. Ligger der nogle ledninger i loftdåsen, som ikke er forbundet?
så er kontakten skilt ad 
jenshøj skrev den 31-08-2020 13:35:29

Der er jo netop et billede af hvordan det var forbundet inden adskillelsen  
Det har derfor været forbundet forkert tidligere.
Vi skal bruge et billede af ledningerne bag afbryder/stikkontakt. Ligger der nogle ledninger i loftdåsen, som ikke er forbundet?

 

Der er kun en gul/grøn ledning fra loft der ikke er sat i lampe udtag
rahrnoer88 skrev den 31-08-2020 22:07:14

så er kontakten skilt ad

 

 

Hvis du piller den brune ledning fra i lampeudtaget, er der så stadig konstant lys i lampen? Og er der nogen steder, hvor der ikke er lys, når du fjerner den brune ledning? 

fase
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis