Radiator termostat sidder fasr

Hej allesammen.
Skal havde skifte min termostat, da den er gået i stykker og kun kan køre på fuld styrke. Har prøvet at skure den af men den bliver ved med at køre rundt og rundt. Nogen der har et godt tips til jeg kan få den af 😃
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
slettet havde ikke kigget grundigt nok på billedet :)

Bare kald mig BBB 
Som midlertidig løsning kan du afmontere plasthåndgrebet. Plastskiven med talskalaen kan vippes af med en lille skruetrækker. Inde bagved sidder en skrue som holder plastgrebet på plads. Afmonter skrue og plastgreb. Så er der kun "akslen" tilbage. Den kan sikkert drejes med en lille "svensknøgle". Akslen kan sikkers drejes helt rundt, mrn jeg vil tro at ventilern går fra helt lukket til helt åben på 1/4 omdrejning. Du er nødt til at have lidt tålmodighed og finde ud af hvordan ventilakslen dkal stå.

Søren O
Der kan være en lille indhak i spændbåndet, modsat skruen. Du kan kun få termostaten af, hvis indhakket i termostaten finder rillen i ventilkraven - det sidder højest sandsynligt kl. 9 eller kl 3. Drej termostaten mens du trækker udaf, så skulle du kunne finde det. Sørg for at skrue skruen helt ud - du kan evt. sætte en flad skruetrækker ind i revnen mellem de to gevind skruen skal køre i og vride lidt eller skrue skruen i mod skruetrækkeren - det vil åbne spændbåndet.

Fint nok at skifte din termostat, men det hjælper nok ikke på problemet. Dit problem er 90 % sikkert at ventilnålen sidder fast - nok fordi den er kalket til. Eftersom ventilen sidder i en pakning i røret, og ikke i termostaten hjælper en ny termostat ikke. Pakdåser er dog ret lette at skifte. Start evt med at trykke nålen ind nogle gange og mærk om den giver sig. Nogen gange er det nok.

Mvh Troels
S. Fabrin skrev den 31-08-2020 10:09:57

Det drejer sig ikke om en termostatventil, men en radiatorventil. Se billedet.

Hej Fabrin


Bare nysgerrig:  Som i - der ikke er termostatføler i? Eller hvad er forskellen, og gør det nogen forskel ift. problemet med at få den af?

Mvh Troels
Bare nysgerrig:  Som i - der ikke er termostatføler i? Eller hvad er forskellen, og gør det nogen forskel ift. problemet med at få den af?

Den viste ventil er bare ja en ventil, som man selv skal stille på. Altså et en åbning man selv regulerer størrelsen af. En termostatventil føler på omgivelsens temperatur og åbner eller lukker genstrømningen så temperaturen holdes konstant. Termostatventilen består af to dele. 1 ventilhuset, som åbner og lukker for gennemstrømningen af vand. 2. termostatdelen som styrer ventilen alt efter den indstillede temperatur.
Den manuelle ventil kan ikke skilles ad, uden at der kommer vand ud, hvis systemet ikke er tømt.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis