Reparation af sætningsskader

Hjælp søges......Jeg skal Igang med fastgøre armeringsjern på tværs af revnerne i sætningsskadeene. Jeg havde tænkt at bruge Weber 280 multipuds, da den hæfter godt, men er kommet i tvivl da den oprindelige mørtel fra 1929 er meget svag. Er det ok at bruge denne stærke mørtel der hvor der er sætningsskader? (Det skal nævnes at der skal netpuds på som afslutning)
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Stålet er jo uanset hvad stærkt og ufleksibelt så jeg tror ikke det er noget problem med cement mørtel der. skalFlex bruger også høftemørtel i deres armeringssystem.

Tilgengæld ville jeg være nervøs for netpuds. Udgangspunktet er at det yderste lag skal være det svageste og det tilsiger at pudse op med en normal hydraulisk kalkmørtel og ikke alt muligt andet.


Ask
Du skriver armeringsjern. Du kan få problemer hvis det er almindelig armeringsjern, da det over tid, højst sandsynlig, vil ruste og derved udvide sig og skabe nye revner i muren.
Brug rustfri armeringsjern og lim det fast med 2 komponent Ankermasse. Det fås hos forskellige byggemarked. Denne 2-komponent lim bruge også til at lime gevindstænger/bolte fast i bl.a. beton.

F.eks. Stark, Spit Viper Xtrem 280
F.eks. Jem & Fix , Klæbemørtel/Ankermasse
F.eks. Lavpristræ, Forankningsmasse

Ved limningen skal man være forholdsvis hurtig, da tørretiden er ret kort, under 4-5 minutter.
Evt. start med at lægge det rustfrie jern ind i fugen, så derefter fuge omkring jernet med limen.

Efter limningen kan du bruge almindelig mørtel til at lukke fugerne med.

tak for svar!
Jeg bruger rustfrit tentorstål i 6mm. Har ikke hørt om limmetoden før, så det er helt nyt for mig.
Jeg blev anbefalet en murer at netpudse med Weber 280 til sidst, men måske er den for stærk til slutpuds....
GSH skrev den 30-08-2020 16:55:25

Du skriver armeringsjern. Du kan få problemer hvis det er almindelig armeringsjern, da det over tid, højst sandsynlig, vil ruste og derved udvide sig og skabe nye revner i muren.
Brug rustfri armeringsjern og lim det fast med 2 komponent Ankermasse. Det fås hos forskellige byggemarked. Denne 2-komponent lim bruge også til at lime gevindstænger/bolte fast i bl.a. beton.

F.eks. Stark, Spit Viper Xtrem 280
F.eks. Jem & Fix , Klæbemørtel/Ankermasse
F.eks. Lavpristræ, Forankningsmasse

Ved limningen skal man være forholdsvis hurtig, da tørretiden er ret kort, under 4-5 minutter.
Evt. start med at lægge det rustfrie jern ind i fugen, så derefter fuge omkring jernet med limen.

Efter limningen kan du bruge almindelig mørtel til at lukke fugerne med.

 Hej GSH, Jeg står med samme problematik. Gammelt hus fra 1924, svag mørtel (KKH) dvs uden cement. Jeg ved at KKH er problematisk ifht. armeringsjern men HVORFOR præcis forstår jeg ikke. Bliver de ætset af kalken?
Og vil lige høre hvorfor de skal LIMES fast?? Hvis man kradser godt med fuge ud og lægger frisk mørtel ind og så armeringsjernet og lukker af med fuge er det så ikke fint nok? Skal bare forstå hvad limen skal gøre. Håber du ser spørgsmålet :-) Selve KKHmørtel er meget solidt - Syns det minder meget om cement. Vh Lisbeth


At lære er at leve!
Armeringsjern bliver ætset af kalkmørtel. Du kan kradse fugen ud og lægge et tyndt lag cementmørtel ind i fugen. Derefter placerer du jernet og lægger et lag cementmørtel på, så jernet er dækket. Resten af fugen fyldes op med den type mørtel du ønsker.

fase
Annonce
Har du fået lavet en geoteknisk undersøgelse? Hvis du har en aktiv sætningsskade (Det ser lidt voldsomt ud) , så risikerer du vel bare at flytte problemet??

Mvh Troels
S. Fabrin skrev den 26-01-2022 22:04:38

Armeringsjern bliver ætset af kalkmørtel. Du kan kradse fugen ud og lægge et tyndt lag cementmørtel ind i fugen. Derefter placerer du jernet og lægger et lag cementmørtel på, så jernet er dækket. Resten af fugen fyldes op med den type mørtel du ønsker.

 Hej Fabrin, nu er jeg endnu mere forvirret... GSH skriver at man limer/forankrer med 
F.eks. Stark, Spit Viper Xtrem 280 - F.eks. Jem & Fix , Klæbemørtel/Ankermasse - F.eks. Lavpristræ, Forankningsmasse
Jeg kan netop ikke bruge cementholdig da mine fuger er de gamle KKH uden cement. Men mit spørgsmål er HVORFOR skulle de forankres med lim eller andet? Når de ligger inde i fugen så er jernet jo vandret og bliver der. Skal man LIME eller andet for at FÆSTNE jernet eller er det fordi man vil beskytte det mod KKH (ætsning). Her er det så jeg bliver lidt forvirret for hvis man bruger RUSTFRI STÅL er det så ikke underordnet at KKH kan ætse jern?


At lære er at leve!
Hej Den Nysgerrige (trådstarter). Jeg talte med min tømrer da vi så på huse. Vi så netop det du står med. Han forklarede at man ved særligt alvorlige sætninger kan bukke jernet så det ligner et S (du ved lissom en tetrisbrik -z). Den skal jo bukkes meget præcist for at kunne lægges ind i en vandret->lodret->vandret. Jeg ved ikke om det er murerfagligt ok, men jeg kunne godt se at det var rimelig smart.

At lære er at leve!
TRRA skrev den 27-01-2022 08:30:45

Har du fået lavet en geoteknisk undersøgelse? Hvis du har en aktiv sætningsskade (Det ser lidt voldsomt ud) , så risikerer du vel bare at flytte problemet??

 Enig. Du skal vel først have undersøgt og udbedret årsagen til sætningsskaden inden du reparere den.


Hilsen Jens J.

"Køb billigt og græd mange gange, eller køb kvalitet og græd én gang"
 GSH skriver at man limer/forankrer med 
F.eks. Stark, Spit Viper Xtrem 280 - F.eks. Jem & Fix , Klæbemørtel/Ankermasse - F.eks. Lavpristræ, Forankningsmasse 
Du kan også bruge det GSH fortæller om ingen problem i det. Jeg foreslog sand og cement fordi det har man lige ved hånden, og almindelig armeringsjern ruster ved kontakt med kalk. Du skal selvfølgelig ikke fylde fugen op med cementmørtel, men der skal bare bruges så meget at jernet er omgivet af cementmørtlen. Noget helt andet er de store skader. Er du sikker på, at de ikke ændrer sig?

fase
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis