Aftapning af vand på varmeanlæg

Hej
Jeg vil montere en radiator på den eksisterende et-strengs anlæg hvor en af de tidligere ejer fjernede den.

Men så skaljeg tappe vandet af systemet (fjernvarme).
Mener I at det er et lavdetselv arbejde, eller skal det være en autoriseret VVS mand der gør det?
Hvis det er nemt, så hvordan vil I starte? :-D

19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når det er ditekte fjernvarme er det autorisationskrævende arbejde.
Det ser ud som om at rørene til den gamle radiator "blot" er proppet af med en prop - kan anes i det ene hul i gu,vbrædderne. Er det tilfældet, så er det blot at tappe vand af,fjerne propperne og montere rørene til den nye radiator.
Jeg ville lukke (fjernvarmeselskabets) hovedhaner og tappe vand af ved cirkulationspumpen. Det hele kan ses på det sidste billede.

Søren O
Rørene er bare proppet ved strengen.

Ja, jeg ville gøre det selv. Det kræver selvfølgelig at du har styr over opgaven, og er det første gang du skal prøve "at arbejde med rør", vil jeg ikke anbefale dig at gå igang med opgaven.
Det er dog en ret simpel opgave som også er til at betale sig fra.

Søren O
Tak. Men så hvornår skal jeg starte med at arbejde med rør hvis ikke nu? :-) Du skriver at det er ret simpel, og rørene kender jeg lidt, pakgarn også...så det lyder som det bedste tidspunkt til at starte et sådan projekt. Men selvfølgelig vil jeg ikke gøre det ved den mindste tvivl!
Annonce
Først skal du sikre dig at du overhovedet kan lukke af hanerne kan jo sætte sig og at du ved hvordan der fyldes på igen, hvilket tryk anlægget skal have. Så skal du lukke af for evt. radiatorer der er placeret højere end det sted hvor den nye radiator skal monteres hvis det ikke kan lade sig gøre må du tømme dem inden du skruer propperne af der hvor den nye skal sidde.

Det er i princippet ligesom at skifte køler på en bil.
Når der er cirkulations pumpe ligner det et anlæg med varmeveksler. Altså så har du ikke det offentlige fjernvarme tryk ind i din installation. Mon ikke varmeveksler sidder lige over pumpen.
For det første så må du i det tilfælde godt selv lave det. og for det andet så hjælper det ikke at lukke ved hoved haner, det er bare vandet der skal lukkes af anlægget.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Super, tak!

Huset er et etplanshus med 1-strengs system. Der er cirkulationspumpe i systemet.
Jeg vil gøre følgende:1. slukke for cirkulationspumpe
2. skrue op for alle termostater og åbne alle luftskruer på radiatorerne
3. slukke for fremløbshane:
No. 3 hane fra venstre på billedet:

4.åbne aftapningshane (den lille rød hane midt på billedet):

5. montere den nye radiator
6. slukke alle luftskruer og åbne fremløbshane igen og fylde systemet op.

Den eneste ting som jeg ikke rigtig forstå, de der to røde haner til de to hvile slange (gulvvarme i et badeværelse). Hvorfor sidder den øverste hane på returløbet?
Er det fordi den er den sidste "radiator" i 1-strengssystemet? Hvad skal jeg så gøre med de to haner til gulvvarme? Skal jeg bare slukke begge to? Eller skal den også tappes for vandet?

Du behøver ikke at tappe af gulvvarmen. For en sikkerheds skyld ville jeg lukke de 2 hoved haner også.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
2 og 3 lukke fremløb tappe i bunden af radiatorer med opsamlingskar og derefter løsne for udluftningen for at tømme helt.... hvis du bare løsner udluftningsniplerne har du vand sprøjtende alle steder da der er tryk på systemet og ingen mulighed for opsamling andet i en klud du holder på....
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis