Aftapning af vand på varmeanlæg

Hej
Jeg vil montere en radiator på den eksisterende et-strengs anlæg hvor en af de tidligere ejer fjernede den.

Men så skaljeg tappe vandet af systemet (fjernvarme).
Mener I at det er et lavdetselv arbejde, eller skal det være en autoriseret VVS mand der gør det?
Hvis det er nemt, så hvordan vil I starte? :-D

Hej Jeg vil montere en radiator på den... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja du skal først slukke pumpen, lukke hovedhaner, åbne aftapningshane og vente til trykket er gået af systemet, åbne luftskruer, åbne termostater, montere din nye radiatorer, lukke luftskruer, lukke vand på anlægget, åbne luftskruer en efter 1 og ind imellem efterfylde med tryk.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det er fint at lukke af der. Så undgår du luft i det system.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har et sidste spørgsmål (hvis der stadigvæk er nogen der kan svare :-D):
Til tilslutning af radiator (mellem strengen og radiator) bruger man galvaniseret nippelrør i forskellige længder og med "medfødt" gevind på de to ender eller bruger VVS installatøren et galvaniseret stålrør hvor røret skæres af til det ønskede længde og så skærer man gevind på rørets ender?
Nippelrør bruges normalt kun ved korte stykker. Lidt længere rør fremstilles efter mål.
Til varmeanlæg er der ingen grund til at bruge galvaniserede rør. Sorte rør er tilstrækkeligt.

Søren O
Annonce
Hej igen. Sagen gik lidt videre sådan at i går kom der to VVS mænd ud for at tilse min fjernvarmeanlæg og radiator system fordi returtemperaturen er alt for høj (de giver også tilbud på montering af en ny radiator så skal jeg alligevel ikke tappe vandet).

Jeg vil spørge jer nu om der kan ses på min fjernvarmeanlæg at det er 1-strengs eller 2-strengs anlæg? Skal man tage gulvet op ved en radiator eller er det nok at tilse selve anlægget ved fjernvarmeunit? F.eks kan man se ud fra det som er på de her to billeder om det drejer sig om 1- eller 2-strengssystem?

rørene fører videre sådan:
 
Umiddelbart kan man ikke se om anlægget er 1- eller 2 strengs anlæg. Hvis du hiver gulvbrædtet "under din nye radiator" op, kan du hurtigt se om der er 1 eller 2 rør under gulvet.
En enkel måde at konstantere det, er at lukke for alle radiatorer, gulvvarme m.m. Så åbner du for varmeanlægget, og tænder for cirkulationspumpen. Sørg for relativ høj temperatur i rørere. Hvis returløbet ret hurtigt bliver næsten lige så varm som fremløbet (og alle radiatorer er kolde), så er der ret sikkert et 1-strengs system.

Søren O
Tak for dit hurtige svar!

Det er bare træls fordi huset har 1-strengsanlæg (jeg har kigget rørene under gulvet) og derfor er det virkelig høj returtemperaturen og derfor bliver jeg straffet. Og derfor har jeg bestilt en ordentlig vvs undersøgelse hvor de sagde at det bedste ville være hvis jeg vil udskifte fjernvarme unit til en anden med vejrkompensering men det koster 13.000 kr... Og ellers står der i energimærket fra december 2019 (vi købte huset i februar) at anlægget skønnes at være med 2 strengsanlæg...

Burde der ikke være to andre rør ved anlægget hvis det var med 2 strengs? 
Ved 2-strengs anlæg starter fremløbsrøretrøret ved "fyret" og slutter ved sidste forbruger (radiator). Returrøret starter normalt ved sidste forbruger (radiator), og slutter ved "fyret". Ved 2-strengs anlæg er der mange flere muligheder for udførelse af rørføringen - f.eks. også tilslutning til manifold.

Søren O
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis