Vurdering af pris

Hej, jeg hører gerne jeres vurdering af prisen for renovering af en 1. sals lejlighed i Aarhus.
Jeg synes, tilbuddene jeg har fået, er dyre, men måske kender jeg bare ikke niveauet.

Opgaven:
Lejligheden er en treværelses lejlighed på 81 kvm.
- Der skal trækkes ny el og laves nye stikkontakter i alle rum (minus badeværelset).
- Alle vægge skal renses for savsmuldstapet, filtes, spartles og males.
- Træværk (karme, fyldningsdøre) skal renses og males.
- Der skal lev./monteres køkken (8 kvm. rum, L-formet) + nyt køkkengulv + linolium.
- Nye hvidevarer (ovn, keramisk kogeplade, emhætte, køl-frys, opvaskemaskine).
- Loft i køkken skal sænkes (afdækning af ny el + rørføring).
- Mindre omlægning af varmtvandsrør i køkken.
- Udskiftning af møblement, sanitet og armatur på badeværelset.
- Udskiftning af tre støbejernsradiatorer.

Hvad skal man regne med en sådan renovering koster hos en ordentlig håndværker anno 2020?

Müller

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kender sikkert ikke niveauet   . Det er som regel højere end det, der forventes. Hvad lyder dine tilbud på, eller er det en hemmelighed? Det vil være nemmere at bedømme, hvis du nævner prisen på de enkelte fagentrepriser.

fase
Et skud fra hoften  300000 kr.  
Men som nævnt i indlæget ovenover, sæt et specificeret tilbud ind, så er det nemmere.

Eks så findes køkken og hvidevare jo i mange prisklasser.

Vi prøver igen, i morgen --
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Mit bud vil være 3-500.000 kr

Men det er svært at gætte. Hvilke krav har du f.eks. til el-installationen. Skal alle kabler/rør lægges ind i væggen, eller er synlige kabler ok? Hvad er væggene lavet af? Det er f.eks. let at rille ind i en murstensvæg, mens det er meget mere besværligt med en væg pudset på strå.
Prisen på køkken kan også variere meget. Ikea-køkken med laminatbordplade, eller designerkøkken med granitbordplade?

Hej, de priser jeg har fået ligger i størrelsesorden 400.000 - 510.000.

Jeg havde regnet med 350.000.

Det er svært at finde steder, hvor der kan "skæres"? Det bliver nok køkken og hvidevarer. Men køkkenet er faktisk også svært at skære på - et billigt IKEA køkken render hurtigt op i samling og montering (den ene tilbudsgiver vil slet ikke samle, basta!) Så jeg går nok med et køkken- og badfirma som Kitchn, hvor de vil samle enheder, så der kun skal leveres/monteres. Og så fornuftige hvidevarer fundet på netbutikker, tænker jeg?

Nedbrydning af køkken og bad-inventar kunne man måske også med fordel gøre selv?

Tilbuddene har været svære at sammenligne, da entreprenørerne, som skal stå for det, går forskelligt til projektforslaget. Det er et problem i sig selv. Stædige er det også.
- Den ene vil skifte radiatorer og mener, at maling af de gamle støbejernsradiatorer ikke kan betale sig bl.a. pga rust, den anden vil bibeholde radiatorerne og mener, at det vil være dyrere at skifte dem.
- Den ene vil sænke loft i køkken for at skjule installationer, den anden mener, at ledningerne fint kan trækkes udenpå eksisterende loft.
- Den ene vil slibe (den blyholdige!) maling på karme/træværk før maling, selvom jeg foreslår grundrens/primer i stedet, den anden vil gerne droppe slibningen (og lave rens+maling).
- Og der er flere eksempler...

Der fræses udelukkende i mursten (ejendommen er fra 1917). Jeg synes ledningerne skal ind i væggen.

M

Angående priser:
Den ene entreprenør er "all inclusive" og koster 510.000. Alt fra projektbeskrivelsen er med + et par detaljer som nye dørtrin og et skab til elmåleren.
Den andens tilbud lød først på 350.000 (inkl. moms), men så kommer der ca. 85.000 oveni til glemte elementer som emhætte med udtag, køkken- og badelementer, hvidevarer...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
hej muller
lyder som noget af en opgave; så pas på med at de bydende giver ud fra samme oplæg (tilbud og ikke overslag) og ikke kommer med ekstra` regninger for senere ændringer/misforståelser. Som udgangspunkt tror jeg du skal regne med at ligge nærmere de ca. 5-600.000,00 end de ca. 350.000,00, samt sørg for at entreprenør`s underskrift (både ved tilbud samt aflevering), så der ikke er noget der kan misforstås ved ved aflevering.
Sørg for at du nøjagtig skriver hvad du vil have af køkkenelmenter/hårde hvidevare (mærke/fabrikat), ligeså med EL arbejde (hvor mange stikkontakter m.v.) samt vvs arbejdet.

pensioneret arkitekt/tømmermester
held og lykke
dan49    42315739
Hej alle, mange tak for jeres tilbagemeldinger. Og tak dan49 for dine tip om kontrakter/underskrifter. Der er utrolig mange detaljer i sådan et projekt. Og så kommer der miljøscreening og hensyn hertil oveni. Køkkenet skal fx renses ned for blyholdig maling, og det fordyrer altid. Det er i øvrigt utrolig svært at få klare svar på, hvordan man skal forholde sig til en miljøscreeningsrapport når den foreligger, og man gerne vil gøre det rette. Selv teknikeren, der tog prøverne siger, at han selv sliber fyldningsdøre uden at teste først - og andre rådgivere advarer mod, at man "ser spøgelser" i betydningen gør for meget. Hvordan afvejer man sikkerhed og økonomi? Det er svært. Vi prøver at gøre det rette - renser køkken og sug på fræsning af elledninger. Tapetnedtagning - kan man støvreducere det? Jeg har allerede stress og vi er ikke begyndt endnu. Men tak...
Tapetnedtagning skulle nødigt støve af den simple grund, at du kan bruge en afdamper, som gør at tapetet er fugtigt, når du tager det ned. Riller til elkabler eller -rør kan du hugge med hammer og mejsel, så støver det næsten ikke. Du får samtidig en eminent øvelse i ikke at ramme området mellem tommel og pegefinger     . Afvejning af sikkerhed og økonomi gør du ligesom teknikeren, der tog prøver. Selvfølgelig skal ting, som du ved er er farlige, fjernes.

fase
Jeg ville glemme den "billige", der har glemt noget i første tilbud.. (der er sikkert glemt mere) - men hvad er grunden til at du ikke vil lave mere selv? - jeg ville (nok) være for nærig til at give den tilbudte pris - men hvis du kan tjene pengene, på noget du er bedre til, end handywork - så er det også fair (sådan har vi det i familien med rengøring   )
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Piller man ikke bare sit køkken ned selv, kører på lOssepladsen med.skabene i knockout Down og så er det det. Hos os har vi en særskilt container, hvor man placerer “ikke genanvendeligt træ”. 

 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også