Dræn om husmur

Jeg har for nyligt købt et bungalow hus fra midt 1930'erne. Jeg har muret kælderen op med diffusionsåben spartel og maling, så nu kommer der en del fugt ind fra den omgivende jord der består af meget ler. Om lidt installerer jeg ventilation så vi trække fugten ud af kælderen.

Men jeg tænkte også på om der er noget jeg kan gøre for at begrænse mængden af fugt der kommer fra jorden udefra. Jeg tænkte på at lede vandet væk fra husmuren ved at lægge fliser. Det betyder jeg skal grave 50 cm ned langs med muren.

Men når jeg nu alligevel lægger muren ret fri, er der så andet jeg kan gøre for at sikre fundamentet mod indtrængen af fugt? Hvad kan folk anbefale?

NB. jeg har tid til at lave en del, men budgettet er begrænset.

Glæder mig til at høre fra jer.

Mvh

Jakob
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror desværre ikke din løsning kommer til at gøre den store forskel.  Jeg ville nok grave længere ned, og lægge et drænrør med afløb til en faskine og så fylde ral eller leca i. Men så kan man lige så godt lægge en grundmursplade på når man er igang.

Det optimale er selvfølgeligt at få lavet et rigtigt omfangsdræn med afløb til en regnvandsbrønd. Det er relativt dyrt - du skal have kloakmester på - men du kan nok spare noget hvis du selv står for gravearbejdet.

Men du skal have det undersøgt nærmere- om du må lave faskine hvor du bor, og om det er en hensigtsmæssig løsning - det forudsætter jo at vandet kan komme væk - og lerjord er jo besværlig!

Mvh Troels
Hej TRRA,

tak for din virkeligt gode feedback. Et godt input.

Ved du hvor langt man må grave ned omkring sit hus egentlig?

Min kælder er høj, og der er 60 cm mellem terræn og kældergulv. Og som sagt er huset omgivet af lerjord. Jeg tror ikke fundamentet stikker meget længere ned end 30 cm ekstra. Altså er afstand fra terræn til fundament 90 cm, tror jeg.

Jeg tænker at grave 50-60 cm ned, vil det være forsvarligt? Hvad er tommelfinger reglen for udgravning?

Mvh Jakob
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også