Oliefyrsbrænder giver puf lyd uden at starte og bliver ved

Hej, Vores oliefyr med oliebrænder, type Gulliver RG0.R vil ikke rigtig komme igang. Efter det har været løbet tør, lyser den røde knap, som jeg så trykker på. ( der er kommet olie på igen ) Fyret begynder at køre og efter lidt tid, forsøger brænderen at starte, men den giver nogle halv flade puflyde igen og igen, igen og igen. Det er som om den ikke rigtig giver et rigtig “skud” Den bliver ved uden rigtig at tænde op. Er der mon nogle af jer som kan hjælpe?
Bh. JT
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal have udluftet fyret, der er kommen luft i olien, da den løb tør.
Det er en god ide, at rense/skifte filteret i pumpen også, da der ofte kommer snavs når tanken har været helt tom...

Vi prøver igen, i morgen --
Når fyret har været kørt tør for olie, kan der komme luft i systemet. Det skal så luftes ud ved at løsne luftskruen på pumpen. Skruen må ikke skrues helt ud, men skal bare løsnes lidt mens fyret kører. Hvis du skruer skruen helt ud, forsvinder den lille kugle, som er tætning i pumpen. Brugsanvisningen er vedhæftet.

fase
Hej igen, jeg har løsnet skruen for at “lufte ud” Når fyret så starter op og brænderen skal starte kommer der stadigvæk de her halve puf og der kommer en lille smule røg ud omkring siden på brænderen? Er der mon nogle der har erfaringer i den retning?
Bh.
Thomas
Tror stadig du har luft i fyret...
Du skal starte fyret, løsne udluftningen, og spænde den igen inde fyret stopper, det skal sandsynligvis gentagen nogle gange.


Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
Jeg har lige luftet ud nogle gange nu. Jeg kan se i et lille rundt vindue at der kommer flamme ved puffene, men det er tydeligvis ikke nok til at få gang i varmen
Enten er der stadig luft i systemet, eller dine filtre er stoppede, der kan også have sat sig skidt i dysen. (der sidder et filter i selve pumpen, og et på oliedysen)
Rens også lige din fotocelle, er den beskidt, kan den ikke registrere at der er flamme.
Hvis det har drillet mig med at udlufte, har jeg taget fotocellen ud, og lyst på den med en lommelampe, så slår fyret ikke fra, så har man god tid til at få alt luften ud.
Hvis mit oliefyr driller, skifter jeg filtrene og sætter en ny dyse på, men først renser jeg godt af omkring oliedysen.

Har du ikke sådan en tigerloop på tilgangen fra olietanken, så plejer udluftningen at gå nemt..

Vi prøver igen, i morgen --
Jeg har tigerloop på. Hvordan skal jeg forholde mig til den?
JT3100 skrev den 29-08-2020 12:38:26

Jeg har tigerloop på. Hvordan skal jeg forholde mig til den?

Den skal du ikke spekulere på, det er bare meget nemmer at udlufte når den er der.
Det var mere hvis du havde et enstrenget system ud til olietanken uden tigerloopen, for så kan udluftningen være lidt af en udfordring.

 


Vi prøver igen, i morgen --
Mange tak for de gode råd! Jeg fulgte dem og nu virker fyret igen! Bh. Thomas
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis