Fliselægning langs med gammel husmur

Jeg har købt et bungalow hus fra 1930'erne der trænger til en kærlig hånd. Bl.a. er jeg gået i gang med at fugtsikre kælderen, og i den forbindelse vil jeg gerne lede regnvand væk fra den ene husmur. Der ligger pt. kun pyntesten op til - jeg vil lægge fliser med hældning, der leder vandet ud i haven.

Nu kommer mine spørgsmål - hvor langt graver men ned (der er jord/ler bund)?

Jeg har hørt man lægger grus inden man lægger fliser - hvor meget grus og hvilken slags?

Er der andre der kan komme med tips til projektet?

På forhånd tak.

Mvh

Jakob
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej. Det afhænger af trafikken og hvilke materialer man anvender til bund. Jeg plejer at sige at 10-15 cm harpet 0.8 sand kan klare det hvis ellers det underliggende jord ikke har været vendt... Det vigtigste er at få det vibreret grundigt og trukket præcist af. Efterfølgende tager du en lang lige retteskinne og lægger op mod husmuren. Så lægger du ca 0,5-1 cm til og måler derfra. Det gør at fliserne følger væggen og at du slipper for at skære en hel masse 
Ja, omfangsdræn. Det kister lidt men er det eneste der virker 100%
Kender du til Skallflex sokkelpuds? Vil det stadig lede fugten ind i boligen?

Tror du overhovedet det vil gøre en forskel for fugttilførslen fra jord til ydervæg at lede vandet ud i haven med fliser og lægge grus ned langs med fundamentet? (pt. er der mørkebrun ler jord)

Tak Henrik 😊
Annonce
Det gør selvfølgelig en forskel at få vandet væg fra væggen, med omfangsdræn er det som skal til for at fjerne problemet.

Men det er en større omgang, der skal graves ned i kælderens dybde 1 meter af gangen. BetobVæggen skal renses evt pudses og beskyttes med noget fugtspærrende, derefter lægges drænrør med korrekt fald og grus, der fyldes op og graves næste meter.

Mange vælger også at isoleret udvendigt når man lægger dræn fordi det store arbejde ligger i udgravningen 

Ask
Mange tak for feedback begge to.

Jeg har fugtmålt min kælder over weekenden, og det er ok tal.

Jeg tror jeg går med løsningen at grave ca. 50 cm ned, og så lægge grus og derefter fliser. Det betyder jeg skal blotlægge hele husets langside, når jeg graver ned.

Gulvet i kælder ligger ca. 50 cm under jordoverfladen. Det er en høj kælder. 

Jeg er lidt nervøs ved bare at grave hele muren 50 cm ned på grund af evt. sætningsskader.

Har i erfaring med at grave fundament frit? 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis