Vådrumsventilator

Hej.
Jeg har en vådrumsventilator på badeværelset som ikke vil ordentlig virke... Den starter automatisk efter den indstillet fugtighed men vil ikke stoppe bare kører uafbrudt. Jeg kan se at der mangler en ledning til S (fase og nul er sat til). Denne ledning skulle komme fra lampen? Der er halogen lys som kan ses på billedet:

Ledningen med blå tape er fase den anden sort er nul. Den tredje formentlig (ud fra farven) er jord?

Der er en dobbelt afbryder hvor den nederste knap var den oprindelige tændingsknap til ventilatoren men så den tidligere ejer skiftede ud til den her med fugtstyring og timer som ikke virker normalt.
Har I nogle gode idéer hvordan jeg kan få den til at virke? Selvfølgelig kan jeg altid spørge en elektriker, men måske kan jeg også klare det hvis det er nemt.

På forhånd tak! 
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den manglende ledning er formentlig til hvis du vil tænde den manuelt altså uden at der er fugtigt.

Den måde de normalt virker på er at den kører et bestemt tidsrum når fugtigheden bliver fanget. Tidsrummet indstilles på en skrue på den.

Du kan også have det problem at fugtigheden er sat for lavt. Hvis det er tilpas fugtigt udenfor kan man nemt sætte et niveau som altid er tilstede også kører den sjovt nok for evigt

Ask
Ud fra billedet ser det ud til at der er to potentiometer, et til fugtniveau og et til tid. Hvis du skruer det til fugt op på maks, altså så den kun reagerer på meget høj fugtighed, og den til tid ned på minimum, så bør den stoppe efter kort tid ellers vil jeg mene at den er defekt. Hvis den virker korrekt er det et spørgsmål om at indstille de to parameter så det virker godt i dit badeværelse.

Men check også at der faktisk er aftræk i den aftrækskanal der er tilsluttet ventilatoren, ellers kommer det aldrig til at virke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis