Fibergips skillevæg

Jeg skal skifte gulv og sætte en ny skillevæg op imellem 2 værelser.
Min plan er at lave en relativt tynd væg (for at optage så lidt areal i det mindste værelse som muligt) derfor har jeg tænkt at bruge 45mm stål skellet monteret med 1 lag fibergips (da jeg gerne vil have det skruefast) – jeg skal så vælge om jeg vil lave gennemgående gulv og stille væggen ovenpå gulvet, ligesom den gamle væg var lavet.. eller om jeg hellere skal lave opklodsning og stille væggen på en strø – alt input til hvad folk syntes virker bedst er værdsat.

Jeg skal også have noget isolering i væggen, findes der noget der er særligt godt egnet til 45mm skillevægge?

Jeg har ikke arbejdet med fibergips før, er det lige så nemt at skære/knække som alm gips eller skal man save i det? Og er der noget med at det skal limes sammen i stedet for spartles sammen?
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
er det gulv på strøer laver du det som gennemgående
er det svømmende gulv må du ikke lave det gennemgående

fibergips skal save , skal kantlimes , samt vægen skal fuldspartles til sids
tak for hjælpen, det er gulv på strøer der er tale om.

jeg kan se i fermacell's vejledning at man også kan lave Spartelfugesamling på de retkantede plader - hvor man skal efterlade halv pladetykkelse mellem pladerne og spartle dem ud med Fermacell's egen spartelmasse UDEN armeringsbånd - det virker da nemmere end at bruge affasede kanter og skulle spartele med armeringsbånd - er der nogen der har erfaringer med den metode?

den er nævnt på side 7 her: https://www.fermacell.dk/FermacellDK/media/Fermacell/Press/fibergipsmontagevejledning.pdf

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Jeg har erfaring både med gips plader med spartelkant og fermacel ret kantede. Jeg synes ikke det er nemt at få forstærkningsbånd m.m. til at sidde ordentlig ligesom jeg ikke kan få spartlingen til at ligge helt lige over spartel kanten. Det er nemmere med fermacel retkantede.
Du skal vælge limfuge og skal så støde plader helt sammen, og så med deres lim på alle kanter. Der er ikke plads til afstand på den ret smalle flange på en 45 mm stål reglar. Skruerne skal i forvejen sættes ret tæt på kanten for at det kan nå ind. Man sætter 1. plade op, og trækker en stribe lim ( fermacels limpatron er specielt beregnet til formålet ) på denne plade hvor næste plade stødes imod, Der vil komme en lille limpølse ud ved samlingen, den lader man sidde urørt til dagen efter, så kan den nemt stødes af med en bred spartel.
Når væggen er monteret færdig spartles samlinger samt alle skruehuller. Det kan være med fermacel spartel, men jeg har været lige så tilfreds med medium sandspartel fra jem og fusk.
Der slibes og spartlinger og så helspartles der med en meget bred spartel. Prøv at lægge mindre tryk på den ende af spartel som er på vej fra den færdige del. Og træk spartel af helt ind til pladeoverflade. Så han man mindst chancefor at få store spartel striber.
Hvis en kant skal ligge op imod loftet eller lignende kan man godt ridse og knække pladen. Men den er noget hårdere end gips plader. Skal man bruge kanten imod noget der skal limes så skal det saves meget lige.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 28-08-2020 16:39:42

Jeg har erfaring både med gips plader med spartelkant og fermacel ret kantede. Jeg synes ikke det er nemt at få forstærkningsbånd m.m. til at sidde ordentlig ligesom jeg ikke kan få spartlingen til at ligge helt lige over spartel kanten. Det er nemmere med fermacel retkantede.
Du skal vælge limfuge og skal så støde plader helt sammen, og så med deres lim på alle kanter. Der er ikke plads til afstand på den ret smalle flange på en 45 mm stål reglar. Skruerne skal i forvejen sættes ret tæt på kanten for at det kan nå ind. Man sætter 1. plade op, og trækker en stribe lim ( fermacels limpatron er specielt beregnet til formålet ) på denne plade hvor næste plade stødes imod, Der vil komme en lille limpølse ud ved samlingen, den lader man sidde urørt til dagen efter, så kan den nemt stødes af med en bred spartel.
Når væggen er monteret færdig spartles samlinger samt alle skruehuller. Det kan være med fermacel spartel, men jeg har været lige så tilfreds med medium sandspartel fra jem og fusk.
Der slibes og spartlinger og så helspartles der med en meget bred spartel. Prøv at lægge mindre tryk på den ende af spartel som er på vej fra den færdige del. Og træk spartel af helt ind til pladeoverflade. Så han man mindst chancefor at få store spartel striber.
Hvis en kant skal ligge op imod loftet eller lignende kan man godt ridse og knække pladen. Men den er noget hårdere end gips plader. Skal man bruge kanten imod noget der skal limes så skal det saves meget lige.

 Ja det var også lidt pga at jeg gerne ville knække pladerne at jeg helst ville spartle samlingen istedet for at lime, da spartel samlingen ikke kræver at pladen er pænt skåret.. men det er self lidt noget møg hvis der ikke er plads til fuge afstand imellem pladerne på stål reglarne.. ville der være bedre plads til det hvis jeg gik op i 75mm stål profiler? 

Jeg skal også gerne have lavet nogle stikkontakter i væggen, der ved jeg heller ikke om 45mm er for lidt til at der kan sidde bagdåser?

Forfra dåser til stikkontakter kan godt sidde i en 45 mm væg. Du skal jo bruge de 45 mm plus en plade tykkelse. Der kan ikke sidde 2 stikkontakter præcis bag hinanden f,eks. i det andet værelse.
Det er flangens bredde der afgør om der er plads. Jeg kender den ikke for 75 mm reglar.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også