Skifte stikkontakt - kan og må jeg selv?

Hej

Jeg vil gerne skifte mine stikkontakter fra en kedelig grå til en hvid. Det er samme typer stikkontakter.
Må jeg selv gøre det og er det svært?
Gammel:

Ny:
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Altså reelt vil du skifte mere end blot stikkontakten, da opføringen (plast røret) også skal skiftes fra grå til hvid, ikke sandt?

MVH Njord
https://www.greenline.dk/elartikler/lauritz-knudsen-fuga/fuga-underlag/lk-fuga-panelunderlag

Her finder du underlaget. Den vil mange kunne skifte uden problemer, men om du kan... ja det ved jeg ikke.
Om lovligheden, ja så kan jeg være en smule i tvivl om det.... Hverken selve skiftet og m du skal have jord med ved udskiftningen, altså reelt et nyt kabel træk. De gamle stikkontakter har ikke jord, men kan jo være ført frem alligevel.....

MVH Njord
Jeg vil udskifte stikkontakt, underlag og ramme. Jeg vil give det et forsøg og hvis det ikke fungerer vil jeg spørge en elektriker.
Der er ikke krav om at der skal etableres jord ved udskiftning af en stikkontakt med en ny. Men den nye må selvfølgelig ikke have et tilgængeligt jordhul.

Nye hvide stikkontakter ser flotte ud de første par år, men de bliver desværre hurtigt gule.
Hvis det handler om lovligheden i arbejdet så må du ikke udskifte underlaget da det går ind under fast instalation, selve stikkontakten må du skifte med samme. Men hvis du slukker for strømmen og er forsigtig så sker der ikke noget blot du sikrer fase og nul sidder korrekt placeret i kontakterne.   Harald nyborg har delene du skal bruge.
https://www.harald-nyborg.dk/produkt/softline-panelunderlag-1-5modu
Noget pænere model med afrundede kanter end greenline model med skarpe kanter
Både den skarpe baseline og de lidt rundere softline føres både hos el elgrossisten, greenline, billigvvs og mange andre.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis