Tilbygning af kvist på eksisterende 1,5plans hus

Hejsa

Jeg er på nuværende tidspunkt meget tæt på at sætte en underskrift på et ældre hus jeg vil renovere.
Mine renovationsdrømme indbefatter også en ny kvist(faktisk 2 for at danne et fedt multirum på 1. etage)

Jeg er så faldet over en bemærkning i de gamle tegninger til huset: tegnet i forbindelse med udnyttelse af 1. etage
"Der er givet dispennsation for: en overbebyggelse på 36m2 på betingelse af, at de øst-vendte vinduer med mindste lovlige størrelse og forsynes med materet glas."

Der er på nuværende tidspunkt 2 øst vendte tagvinduer og begge med matteret glas. Dem vil i gerne fjerne og bygge en kvist, men når jeg læser ovenstående bliver jeg i tvivl om jeg må?

Jeg har kontaktet kommunen og de har givet mundtligt svar på at når huset og kvisten bliver 2,5meter fra skel, hvilket den gør, så skulle der ikke være noget problem i forhold til nabo og gener.
Jeg har heller ikke kunnet finde nogle servitutter i lokalplanen.
Der står dog "bebyggelse i området skal opføres som fritliggende parcelhuse i 1. etage,eventuelt med udnyttet tagetage, hver til bolig for 1 familie og i øvrigt i overensstemmelse med bygningsvedtægtens bestemmelser for områder udlagt til åben og lav bebyggelse"

Jeg bliver lidt forvirret, men håber der måske er nogen her som ved noget? Skal jeg stole på kommunen?

Med venlig hilsen Lampen
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal sikre dig et bindende tilsagn hvis du vil være sikker. Når du sætter en - eller 2 - kviste på, øger du boligarealet, og skal igen søge dispensation for overskriderse af bebygningsprocenten.
Det matterede glas er måske et krav fra nabo for at tillade den tidligere ombygning, så tjek tidligere byggetilladelse og tinglysningen.

Søren O
mange tak for svar.
boligarealet skulle ikke være noget problem længere da huset er fra 1975 og nu må man jo bygge op til 40%. grunden er 750kvm.
Så naboen er måske blevet hørt dengang pga overskridelse af bygge%?
For som jeg forstod på kommunen ville de ikke engang have kvisten i nabohøring hvis jeg planlagde dem, men som du har helt ret i skulle jeg have lov pga. øgning af boligarealet
Velkommen på lds.
Beskrivelsen i lokalplanen er helt standard for parcelhus kvarter. Og kommunens svar er også i orden, dem kan du trygt stole på. Men har de kigget i den oprindelige byggesag, om der står noget ved. dispensationen.
Så spørgsmålet er hvordan det med de matterede ruder er opstået i sin tid. Kunne det have noget at gøre med dispensationen på overbebyggelsen. Og så har der været nabohøring og de har undladt at protestere Hvis de betingelser med de materede ruder opfyldes. Hvis det er mange år siden 1. sal er bygget på, kan naboer jo også være udskiftet. Men er det de samme naboer så er du måske på vej til at stikke hånden ned i en hvepserede.
Det er kun nogle overvejelser, og som loven er må man normalt have vinduer når der er mere end 2,5 m til skel.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Mange tak, rigtig dejligt med hurtige svar. meget værdsat

Jeg kendte slet ikke noget til den dispensation da jeg ringede til kommunen, men det lyder som om jeg lige skal prøve at ringe igen. Naboerne er nye og kan ikke rigtig finde andre steder der står noget med den dispensation. 1. sal blev bygget på i 1978 så ikke mange år efter opførslen.
Men jeg vil dog gå langt for at opretholde godt naboskab!

Jeg må ringe til kommunen i morgen og lufte mine bekymringer.
Du kan sikkert finde de gamle byggetilladelser inde på f.eks. "weblager". Prøv at gå ind på kommunens hjemmeside under byggeri og søg lidt efter byggesagsarkiv. Så kommer der sikkert en henvisning.
Tinglysning kan du også se - du logger ind på tinglysning.dk med nem-id. Så kan du i detaljer se hvad der er tinglyst. Alle disse oplysninger er fuldt offentlige. 

Søren O
Annonce
Er det i lokalplanen at du er set de 40 %? Der må normalt bebygges 30 % for enfamilieshuse og 40 % for rækkehuse jf. Bygningsreglementet. 

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Det er jo ikke helt sikkert at man har lavet kvadrat meter beregningen korrekt dengang. Hvis man udelukkende har taget gulv areal uden at tage hensyn til den lavere højde ude ved skunk så er beboelses arealet måske bergnet for stort.
I 1,5 plans hus regner man boligareal for den del der er inden for, hvor højden fra gulv og til overkant tag er 1,5 m

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis