Dampspærre

Jeg er i gang med at renovere 1. Sals stue med loft til kip, og i den forbindelse skal der nu dampspærre på.

Af flere årsager er der ikke mere isolering i end 95 mm, og ved kip støder stuen op til et uopvarmet loftrum.

Samtidig er der fritlagte spær.

Planen er gips+spots, men hvordan får jeg dampspærren op?

Det jeg umiddelbart tænker, er:

Gips
Dampspærre
Gips

Som jeg ser det, vil dampspærren aldrig blive helt tæt grundet spots med mindre den kommer helt ind bag spær, hvilket ikke er muligt.

Så spørgsmålet er nok nærmere, om en utæt dampspærre er bedre end ingen dampspærre.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Spørgsmålet skulle gerne være hvordan laver jeg det ok. Det er hverken ok med utæt eller ingen dampspærre. Og det er heller ikke ok at renovere og så slutte med så lidt isolering.
Når du skriver loft til kip, så forestiller jeg mig at loftet følger taget helt op til spidsen af huset, og så synes jeg ikke der er plads til loft rum. Det er jo ikke alene det uopvarmede loftrum der er koldt på ydersiden af isolering det er taget vel også.
Skal spot sidde på den skrå flade, så vil de ikke kunne lyse lige nedad, uanset om du køber nogen der kan kippes lidt. Der er få typer som kan tippes så meget.
For at starte yderst så skal du have god udluftning på den kolde side af isolering. Det betyder mindst 1,5 cm ( må godt være flere mindre) sprække nederst ved ´tagfod i hele husets længde og på begge sider. Der skal være 50 mm afstand fra lægter og ned til isolering. Er det bølge eternit kan man godt have lidt mindre da der er plads til luft i bølgerne.
Ud over dine 95 mm isolering skal du have yderligere 250 mm Og det må godt være dine 95 + 150 mm isolering og så dampspærre ( maks. 1/3 fra den varme side) . Der under 100 mm inden der kommer gipsplader eller fibergips. Så har du plads til installationer samt spot i ´dette rum.
Omkring de frit liggende hanebånd skal dampspærre klæbes til dem med f.eks. montagelim og uden på også dampspærre tape.
Så konklusionen er som ofte, det griber nogen gange mere om sig end forventet. Og du er ikke den første der er blevet overrasket.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svaret.

Jeg er bestemt heller ikke fan af løsningen overhovedet, men et større vinduesparti gør at der ikke er mere plads til mere isolering.

Denne del har vi dog fundet en løsning på nu (tror vi). (Der har vi hyret en arkitekt til at validere den)

Den næste er, om vi skal have lavet noget i loftrummet, der støder op mod stuen. Jeg vil være meget ked af at skulle tage den væg helt ned. Hvad gør vi der?
Er det et stort loftrum, så kan du vel sagtens isolere bagfra. Hvis væggen har 95 mm isolering så sætter du dampspærre bag på det, og så yderligere 250 mm isolering på. Så ligger dampspærre mindre end 1/ inde fra den varme side.
m.h.t. isolering imod taget. Hvis der ikke er plads til isolering indad, så må det jo sættes udad. Men så skal taget løftes, og det løber jo også stærk med pengene så.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det større vindues parti behøver jo ikke at bestemme isolerings tykkelsen hele vejen.
Det kunne jo være en mulighed at isolering er tyndere lige netop ud for vindues partiets hjørner. Altså lave det helt korrekt hele vejen men lade loftet gå lodret op og vandret ud netop passende til vindues partiet i det sidste fag. Det vil umiddelbart se lidt mærkelig ud, men det er sådan at når man tydelig kan se grunden til det crasy så er det ok . Det svarer lidt til inddækning ved et tagvindue.
Det giver ok isolering set over hele etagen, og en udvendig løsning med et mindre vindues parti er langt mere omfattende.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
ev elmand skrev den 28-08-2020 07:46:34

Det større vindues parti behøver jo ikke at bestemme isolerings tykkelsen hele vejen.
Det kunne jo være en mulighed at isolering er tyndere lige netop ud for vindues partiets hjørner. Altså lave det helt korrekt hele vejen men lade loftet gå lodret op og vandret ud netop passende til vindues partiet i det sidste fag. Det vil umiddelbart se lidt mærkelig ud, men det er sådan at når man tydelig kan se grunden til det crasy så er det ok . Det svarer lidt til inddækning ved et tagvindue.
Det giver ok isolering set over hele etagen, og en udvendig løsning med et mindre vindues parti er langt mere omfattende.

 Det er også lige nøjagtig den løsning vi er kommet frem til, hvilket vil kunne give 200-250 mm isolering plus dampspærre :)

Jeg tænkte at når i skal have arkitekt til at se på løsningen så måtte det være noget udvendigt.
I selve hakket behøver dampspærre sikkert ikke at ligge et stykke inde. Her kan man vel undgå installation og spot.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis