Spørgsmålet skulle gerne være hvordan laver jeg det ok. Det er hverken ok med utæt eller ingen dampspærre. Og det er heller ikke ok at renovere og så slutte med så lidt isolering.
Når du skriver loft til kip, så forestiller jeg mig at loftet følger taget helt op til spidsen af huset, og så synes jeg ikke der er plads til loft rum. Det er jo ikke alene det uopvarmede loftrum der er koldt på ydersiden af isolering det er taget vel også.
Skal spot sidde på den skrå flade, så vil de ikke kunne lyse lige nedad, uanset om du køber nogen der kan kippes lidt. Der er få typer som kan tippes så meget.
For at starte yderst så skal du have god udluftning på den kolde side af isolering. Det betyder mindst 1,5 cm ( må godt være flere mindre) sprække nederst ved ´tagfod i hele husets længde og på begge sider. Der skal være 50 mm afstand fra lægter og ned til isolering. Er det bølge eternit kan man godt have lidt mindre da der er plads til luft i bølgerne.
Ud over dine 95 mm isolering skal du have yderligere 250 mm Og det må godt være dine 95 + 150 mm isolering og så dampspærre ( maks. 1/3 fra den varme side) . Der under 100 mm inden der kommer gipsplader eller fibergips. Så har du plads til installationer samt spot i ´dette rum.
Omkring de frit liggende hanebånd skal dampspærre klæbes til dem med f.eks. montagelim og uden på også dampspærre tape.
Så konklusionen er som ofte, det griber nogen gange mere om sig end forventet. Og du er ikke den første der er blevet overrasket.
Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?
m.v.h. Erik