Opretning og pudsning af kældervægge med saltpeter udtræk på væggene.

Hej LDS'er

Som det ses på billed 1, så har jeg nogle kældervægge, hvor der kommer saltpeter udtræk og puds falder af. Det sker sikkert fordi det en gang er blevet malet med en plastikmaling?
Nogle steder har man, som det ses på billede 3, også pudset med en slags meget hård cementbeton.

Jeg er nu i færd med at rense væggene ned (billede 2), altså hakke væggene fri for løst puds og maling.
Men jeg er lidt i vildrede over, hvilke produkter det er bedst at bruge til opretning af væggene og finish puds, da jeg ønsker en diffusionsåben væg, så det ikke løsner sig igen.
På sidste billed ses en større sten, og skal der gøres noget særligt for at få pudsen til at hæfte på den?

Jeg har set, at Weber laver en Weber dry renovation, men den er desværre herredyr pr. sæk.
Og så er jeg i tvivl om jeg kan bruge Weber multi280 + armeringsnet?
Skulle eftersigende være diffusionsåben, men jeg ved ikke om det egner sig til en kældervæg?

Hvad vil I anbefale mig, at gøre og med hvilke produkter?

På forhånd tak for eventuelle svar.


Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
der er kun en ting at gøre ,omfangdræn og udv. tætning af sokkel
har selv prøvet næsten alt hvad der er anbefalet , det eneste man opnår ved at sikre indefra er at bruge en masse penge påtætningsmidler og primer , der kun holder et år
fugten skal stoppes udefra før det hjælper
Det kommer jo an på hvilket resultat du vil have.
Hvis du vil have en tør kælder til beboelse er omfangsdræn klart løsningen.
Men hvis du bare skal have en vaskekælder, opbevaring etc er det ikke nødvendigvis løsningen.

I min kælder har jeg ligesom dig fjernet puds og maling, den er så pudset op med hydraulisk kalkmørtel fra Nordisk NHL (forhandles i STARK).
hydraulisk kalkmørtel er det teknologisk Institut anbefaler til ældre kældre og det er iøvrigt nok også det din væg oprindeligt er lavet i. Den slags er nemlig langt mere diffusionsåbent end cement baserede produkter.

Når væggen er blevet fin kan man så male den med silikatmaling eller kalkmaling. Hvis det kombineres med noget udluftning så fugten kommer væk så kan det sagtens blive godt og holde ganske længe.


Ask
http://www.dagensbyggeri.dk/artikel/77392-fugtige-kaeldre-fejlbehandles

Ask
Når du har banket pudsen ned og står med rå væg, kan du give væggen vandglas som trænger ind i betonen og gør den mere vandtæt.
Så kan du fortsætte din renovering med diffusionsåbne produkter herpå.
Dette er blot for at give din nye overflade en længere holdbarhed, da fugten så vil vandre langsommere igennem muren, den vil fortsat kunne ånde, og det er ikke en hinde der ligger på overfladen som kan skalle af.
Du kan overveje at klæbe multipor plader op på indersiden, som netop er diffusionsåbne, men samtidig giver en varme isolerende effekt og en plan overflade. 

Elektronikteknikeren
Hej AskH.

Må jeg spørge dig om hvilket produkt(er) du specifikt har brugt og hvor meget de har kostet dig?
Og er det måske denne her, som du har brugt? NORDISK NHL 3,5 Mørtel 0-2 mm

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Annonce
Jeg brugte nordisk NHL 3,5 0-4mm samt en grundingsmørtel også 3,5.

Nordisk NHL anbefaler at man ikke går længere ned end 0-4mm i kældre af hensyn til diffusionsåbenhed .
Derudover er det rart med noget groft hvis væggen er ujævn efter man har slået puds ned.
Det giver selvfølgelig et grovere udtryk, hvis man ikke er til det kan man jo slutte af med et tyndt lag af deres finere produkter

Ovenpå lagde jeg keim ecosil silikatmaling

Mørtel kostede vist 150-200 kroner sækken. Malingen var vist 1100-1200 kroner for 10 litrr

Generelt gælder det jo her at specialprodukter er dyre. Når man kan få en standard cementmørtel og en spand hvid akrylmaling til ingen penge er det fordi der bliver produceret og solgt meget store mængder.

Men her er vi ude i nogle ting der kun bliver brugt til renoveringsprojekter også er volumen og også prisen en anden.

Udover prisen så vær opmærksom på at hydraulisk kalkmørtel skal blandes rigtig meget (20-25 minutter) før den er rigtig god at arbejde med. Jeg anskaffede mig en lille tromleblander til arbejdet 

Ask
@Allan Jeg står i samme situation som dig i forhold til kælderen. Hvad endte du med at gøre, og hvordan blev resultatet?

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
@mbaadk, På grund af manglende tid, så er jeg desværre ikke kommet videre med mine kældervægge endnu.
Jeg tror dog, at det bliver for dyrt at købe nordisk NHL 3,5 0-4mm samt en grundingsmørtel i sække.
Der skal man nok vælge, at købe i big bag størrelse for at holde udgiften.


Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også