Anbefalinger af integrerbar opvaskemaskine

Hej

Min Siemens opvaskemaskine Model sx65t050eu/01 er desværre brudt sammen. Den bliver ved med at skrive E:15, pumpen kører, og der er et eller andet der virker utæt nedenunder den. Der har været lidt forskellige problemer med den gennem tiden og den er 7 år gammel.

Nu orker jeg ikke rode mere med den og har besluttet mig for at købe en ny.

Men hvad er godt?

Den skal naturligvis kunne være i selve hullet i køkkenet og så skal jeg kunne genbruge fronten. Men det håber jeg ikke er noget problem. Den slags må vel være standardiseret efterhånden.
Når jeg søger på min maskines modelnr, kommer der dog denne side frem: https://www.siemens-home.bsh-group.com/dk/supportdetail/product/SX65T050EU/01
Her står der, at maskinen er "ekstra høj". Det kunne jo tyde på, at der findes forskellige højder...
Så det skal jeg måske være opmærksom på...

Jeg vil rigtigt gerne høre jeres erfaringer og anbefalinger om opvaskemaskiner.

Disse ting betyder noget for mig:

  1. At maskinen kan vaske rent er naturligvis en forudsætning
  2. At maskinen kan vaske nogenlunde hurtigt. Min nuværende har lidt forskellige programmer som varer et sted mellem 2 og 2,5 time. Og så har de en VarioSpeed funktion som halverer tiden for disse programmer. De vasker sådan set alle fint. Også med VarioSpeed. MEN her kommer så det særlige - som jeg håber en ny maskine også kan have: Min gamle har også et "Lyn" program som kun varer 29 minutter. Med dette logo:

    Det program bruger vi næsten hele tiden, fordi det vasker ganske fint rent medmindre der er tale om særligt snavsede ting.
    Det ville være et kæmpe plus hvis en ny maskine også kan vaske færdigt på ca. en halv time.
  3. Der skal være en form for indikator lys der viser at maskinen er i gang. Nuværende har et rødt lys der lyser i gulvet. Men jeg har set, at nogle Siemens har det som hedder TimeLight. Det ville være fedt, men når jeg kigger hos WhiteAway er der kun 2 modeller som har dette. Og de koster begge på den forkerte side af 10.000. 
  4. Indretning: Det er også vigtigt, at maskinen er fornuftigt indrettet. Den vi har nu er jeg rigtig godt tilfreds med indretningen af. Der kan virkelig være meget i den. Men det er jo svært at beskrive objektivt, så det er her jeres erfaringer er guld :-)


Budget havde jeg forestillet mig en ca. 5-6000 kr. - er det realistisk?

Jeg ser frem til en god diskussion med masser af god råd og anbefalinger.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Bosch og Siemens har flere forskellige modeller i den prisklasse med timelight, zeolith og hurtige programmer. 
chrisbo skrev den 26-08-2020 12:47:48

Bosch og Siemens har flere forskellige modeller i den prisklasse med timelight, zeolith og hurtige programmer.

 Kan du nævne nogen af dem? Jeg kan som sagt kun finde 2 modeller på markedet. Jeg er med på, at der kan findes gamle modeller som ikke sælges mere...


chrisbo skrev den 27-08-2020 10:38:12

https://www.whiteaway.com/hvidevarer/opvaskemaskine/integreret-opvaskemaskine/product/siemens-sx758x46te-iq500/

Jeg har selv købt Miele i samme prisklasse men forskellen er du får ikke så mange ekstra funktionaliteter som ved Bosch og Siemens, men jeg købte det ud fra logikken at så er der færre ting der kan gå i stykker.

 

Jeg har netop overvejet en Miele. Og har ikke rigtigt brug for de mange funktioner. Men det jeg HAR brug for er det hurtige program. Og jeg kan ikke gennemskue hvilke Miele maskiner der har det.
Det link du har indsat er til en siemens maskine. Ikke Miele.

Et tip: Nogle af topmodellerne fra Bosch/Siemens (det er samme producent) kan kun købes i køkkenbutikkerne, som har eksklusiv-ret til at forhandle de bedste modeller. Derfor er de absurd dyre, fordi de som udgangspunkt sælges til listepriserne (der er ingen konkurrence på dé modeller). Jeg gætter på, at det er for at kunne give en - på papiret - voldsom rabat, når man køber det sammen med et nyt køkken.

Men nogle gange har f.eks. HTH tilbudsweekend på hvidevarer Bosch/Siemens. Jeg købte vores med 40-50% rabat (på listeprisen), hvilket fik den ned i et leje der var til at betale. Så vidt jeg husker hed listeprisen 14.000 kr., men den blev nedsat til omkring 7. Det er en måde at få fingrene i de modeller der kan det hele.

Mht højden så skal du selvfølgelig kontrollere det. Men når Siemens kalder det ekstra høj, så er der fordi der er mindre spildplads i bunden/under maskinen. Dvs. maskinen er ikke højere end andre, men udnytter pladsen bedre.

Mvh. AllanE
Annonce
AllanE skrev den 27-08-2020 11:27:44

Et tip: Nogle af topmodellerne fra Bosch/Siemens (det er samme producent) kan kun købes i køkkenbutikkerne, som har eksklusiv-ret til at forhandle de bedste modeller. Derfor er de absurd dyre, fordi de som udgangspunkt sælges til listepriserne (der er ingen konkurrence på dé modeller). Jeg gætter på, at det er for at kunne give en - på papiret - voldsom rabat, når man køber det sammen med et nyt køkken.

Men nogle gange har f.eks. HTH tilbudsweekend på hvidevarer Bosch/Siemens. Jeg købte vores med 40-50% rabat (på listeprisen), hvilket fik den ned i et leje der var til at betale. Så vidt jeg husker hed listeprisen 14.000 kr., men den blev nedsat til omkring 7. Det er en måde at få fingrene i de modeller der kan det hele.

Mht højden så skal du selvfølgelig kontrollere det. Men når Siemens kalder det ekstra høj, så er der fordi der er mindre spildplads i bunden/under maskinen. Dvs. maskinen er ikke højere end andre, men udnytter pladsen bedre.

 Tak for tippet med køkkenforhandlerne. Det giver for mig ingen forretningsmæssig mening fra Siemens/Bosch's side. Fordi sådan nogle som WhiteAway sælger jo mange mange flere enheder end køkkenforhandlerne. Det virker da fjollet, at de vælger dette marked fra.


Producenterne tjener næsten ingen penge på de hvidevarer der sælges online i fri konkurrence. Markedet er simpelthen for hårdt.
Så hvis de tjener noget, er det måske 200kr.

Derfor laves der eksklusive aftaler med køkkenfirmaerne hvor der så kan lægges en mere betydelig avance på produktet, da konkurrencen ikke er fri og gennemskuelig for forbrugeren.
Endvidere kan man som kunde få følelsen af at have købt et mere eksklusivt produkt.
Det er selvfølgelig blot en subjektiv følelse, men det er disse mekanismer der er i spil. 

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis