Utæt tag - vand drypper fra udhæng

Hej LDS

Jeg tænkte at jeg lige ville forsøge mig herinde inden jeg skal i gang med ejerskifteforsikringen.

Vi købte et træhus fra 2007 i august sidste år.
Jeg har så observeret over en periode hvor der har været lidt kraftigere regnskyl, senest i dag hos os, at der drypper vand fra udhænget, jeg har prøvet at tage nogle billeder af de steder jeg lige umiddelbart kunne fange det.

Er det et tegn på at taget er decideret utæt og at der skal handles på det?

Umiddelbart vil jeg jo mene at der helst ikke skal ligge vand deroppe..

Håber i vil give jeres besyv med.

Tak på forhånd.

Mvh
Andreas

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det skal der reageres på. Meget svært at sige, hvor det kunne komme fra ud fra billederne. Underdimensioneret tagrende, eller defekt inddækning / overgang mellem tag og udhæng  er umiddelbare bud. 

Mvh Troels
Er tagrende og nedløb rene og fungerer de?
Det første du skal gøre er at sætte en stige til og kigge op i tagrenden. Det ligner skjult tagrende. Hvis det er fuldstændig fyldt så kommer der vand ned.
Derefter skal du tage en eller 2 rækker tagsten af her hvor problemet er og kigge på overgangen fra under tag ned til tagrende.
Det er sikkert kun hver anden tagsten der er låst fast så du kan løfte den ene eller den næste op og direkte tage den ud der ligger under, Så kan du hægte fastgørelses fjederen af. Hvis ikke du direkte kan se noget der er galt så må du have hjælp fra en vandslange.
Det er sikkert ikke noget ejerskifte forsikring kan dække, da det er under almindelig vedligehold og sikkert under selvrisiko.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej.
Er det skjulte tagrender?

Med venlig hilsen
HjordrupHansen

Byggerådgiver/byggesagkyndig
Projekterings-, IKT og procesleder.
Hej alle sammen

Det var godt nok hurtig respons!

Der er ingen skjulte tagrender, tagrender er som på billedet.

Tagrender er umiddelbart rene og fungerer fint, har dog ikke tjekket dem efter alle steder.
Annonce
Umiddelbart syntes jeg der er temmeligt langt mellem tagrende og tagsten - 10-12 cm. Det giver i hvert fald risiko for plask og/eller at vinden blæser vandet bag om tagrenden. Måske en håndværker der ikke gad at lave en forlængning uden om inddækningen. Er der fodblik under tagstenene ned mod tagrenden?

Mvh Troels
Det er kun der hvor du kan se problemet at du behøver at tjekke op på det lige nu. Når det ikke er skjulte tagrende så vil det ikke komme ned i udhænget selv om de løber over.
På en af de øverste billeder ser det ud som om det er lige hvor karnappen går ud, så det er der du skal have lettet en 3-4 tagsten.
Huset er 13 år gammel og da der ikke er synlige råd skader på underbeklædning så sker det nok ikke ret tit.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej igen

Så kom jeg hjem fra arbejde og fik taget lidt billeder og tjekket op på det.
Kunne ikke se noget nævneværdigt på nordsiden inde bag teglene men på sydsiden var det tydeligt at se at vandet kom længere oppe fra.

Det var lige mellem de 2 spots at de følgende billeder er taget af undertaget.

Billede af undertag lige bag tagrende og inddækning

Billede af undertag lige bag tagrende og inddækning, mørke plamager var fugtige og træværket ligeledes. 

Billede af sydvendt tag til højre for kvist - Det ligner lidt at der er stort mellemrum mellem nogle af teglene? Samt at der ligger en stump "et eller andet" hvor tagrenden på kvisten møder taget.

Her er lidt billeder fra nordsiden, træet i hullet til spot var fugtigt, dog var der ikke noget at se under teglene og inde i hulrummet hvor spot sidder. 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis