Lysdæmpler Fuga 120 VA installation

Hvordan installere jeg denne FUGA lysdæmper?

Jeg prøver at installere en Fuga 120 VA lysdæmper. Jeg havde en anden lysdæmper installeret før, men var ikke så glad for den.

Fuga 120 VA lysdæmperen har et andet set-up end den gamle lysdæmper, så kan ikke bare udskifte ledningerne. Lysdæmperen har mulighed for at bruge korrespondance, men jeg har ikke brug for det.

Nederst sidder en stikkontakt med jord (se billeder).

Der går to ledningerne fra stikkontakten, der sad i den gamle lysdæmper; en blåledning (N) og en lysebrun ledning (L).

Inde fra væggen kommer der
2 jordledningener (gul-grønne)
1 blå ledningen (N)
1 sort ledningen
1 mørkebrun ledningen (L)

Manual tll lysdæmper:
https://www1.lk.dk/katalog/vejledning/S1B97986_00_140331.pdf

Som det ses på billederne er der en masse ledningerne, at holde styr på. Er der en der kan hjælpe med at forklare hvordan man installerer lysdæmperen?

Bedste hilsner
Jeppe
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
  Det er jo peace off cake. 
Den nye lysdæmper skal ikke have nul ( den lyseblå ) så den / de skal kun i stikkontakt ( den lille lus fjernes )
Gulgrønne ( jord / PE ) skal kun i stikkontakt som de allerede sidder
De brune skal i L klemme i lysdæmper og naturligvis i stikkontakt Så her skal lus blive som den er.
Så er der vist kun en sort tilbage, og den skal i klemmen med bælge symbol.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for hurtig svar. Det lader til at den bruneledning mellem lysdæmper og stikkontakt (L lusen) aktiverer HPFI relæet, hvilket jeg formoder skyldes en kortslutning. Når jeg fjerner den brune lus virker lysdæmperen ikke. 
Har du fjernet den blå lus og forbundet den blå, som er vist ved afbryderen, med stikkontakten? Den brune ledning mellem stikkontakten og lysdæmperen skal være der. Så har du tilsyneladende to sorte ledninger til overs. Den ene må være tændledning til lampen, hvad den anden er til, ved vi ikke endnu. Hvis en af de sorter ledninger er til overs, skal den forsynes med en samlemuffe.

fase
Jeg ser kun 1 sort tilbage. Mon ikke den der på billedet sidder lige over lysdæmper også er brun. Er der 2 blå inde fra dåsen så bør der også være 2 brune.
Når hpfi slår fra så er der en overgang i din installation. Det er sikkert videre derfra, da du forbinder de 2 brune sammen med den lus. Har du monteret den sorte i lysdæmper kan det også være lampen.
Prøv at montere det uden dæmper. Altså begge brune inde fra dåsen sættes i stikkontakt Hvis det også påvirker hpfi relæ så har du et problem videre i din installation.
Skil det ad igen og se hvilken del af installationen der IKKE er strøm på. Det er der du skal kigge. Det er sikkert noget der er udvendig som der er blevet fugtig i regnen. En forlænger ledning i en vandpyt eller eller  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det var også min umiddelbare opfattelse, men den ene "sorte" ser lid brun ud. ?
Billeder kan nogen gange være lidt vanskelige.
Men det har i princippet ikke den store betydning i forhold til den overgang der tilsyneladende er et eller andet sted.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Ev Elmand og Fabrin,

Jeg skulle lige have børnene i seng
Der er én sort og to brune ledninger hvoraf den ene er en lus. Jeg har fjernet den blå lus. Den sorte har jeg indsat i bølgen i lysdæmperen. Når jeg sætter begge brune ledninger i lysdæmperens L hul slår HPFI anlægget fra. Hvorfor ved jeg ikke. 

Når jeg sætter begge brune ledninger fra væggen i stikkontakten virker lampen fint, så der burde ikke være problemer med overgang.
Nedenstående opsætning får HPFI anlægget til at slå fra. Kan I gennemskue problemet?
Du skriver at hvis du sætter de 2 brune ledninger der kommer fra de 2 kabler inden i dåsen, direkte ned i stikkontakten så kobler dit hpfi relæ ikke ud, men din lampe virker..?

Når de 2 brune er samlet i stikkontakter, tænder du så lampen på lysdæmperen..? Hvor der kun er monteret den sorte ledning..?

Da du demonteret den gamle lysdæmper, lagde du ikke mærke til om de 2 brune ledninger sadi samme klemme?
Svag til spørgsmål
1) Ja, lampen lyser og HPFI skår ikke fra. 
2) Nej, jeg rørte slet ikke lysdæmperen. Troede ikke at den ville virke når kun den sorte er i.
3) Jeg tog faktisk et billede og ja, den gamle lysdæmper havde både en brunledning og den brune lus i L. Se billede (den brune lus er dog røget ud på billedet men den sad i L).

Billede af den gamle lysdæmper:

Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis