Sommerlukning fjernvarme

Hej,

Har for nyligt overtaget et 10 år gammelt hus med direkte fjernvarme og er ved at kigge lidt nærmere på fjernvarmeinstallationen. Er så småt i gang med at isolere rørføringen i teknikskabet, dog ikke færdig som det fremgår af billede.

Huset er i to etager med gulvvarme i begge dele og to blandesløjfer, en til overetagen i teknikskabet og en til underetage(kælder) i redskabsrum.

Undrer mig over at der tilsyneladende ikke er nogen ”sommerventil” på gulvvarmen? Der er en afspærringsventil i teknikrummet på fremløbet til blandesløjfen til underetagen, men intet på retur, som vel er det mest normale? Iøvrigt slet ingen afspærringsventiler på fremløb eller retur til gulvvarme i overetagen? Kan det passe at man har lavet anlægget så det ikke kan sommerlukkes?

Har tegnet lidt pile på anlægget for illustration. Rød = fremløb, blå = retur, den grønne ventil er fremløb til blandesløjfe til gulvvarme i underetage. Gul = cirkulation (retur til fremløb) på gulvvarmesløjfe i overetage. Lidt svært at vise det hele på et billede hvor alle rør kan ses.

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har tegnet en rød streg med pil nedad øverst i billedet. Sidder der ikke en kuglehane helt oppe (hvor den røde streg starter). For mig at se vil den lukke for varmetilførslen uden at lukke for din varmtvandsbeholder.
Det er nok at lukke for enter frem- eller returløb. 

Søren O
Søren O skrev den 25-08-2020 21:34:11

Du har tegnet en rød streg med pil nedad øverst i billedet. Sidder der ikke en kuglehane helt oppe (hvor den røde streg starter). For mig at se vil den lukke for varmetilførslen uden at lukke for din varmtvandsbeholder.
Det er nok at lukke for enter frem- eller returløb.

 Desværre, den lukker for både varmtvandsbeholder og de to blandesløjfer. Du kan se på den næste røde på at den forgrener sig ud i tre strenge.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvad "laver" det rør øverst oppe som går vandret over mod varmtvandsbeholderen? Troede det var fremløbet fra fjernvarmen til varmtvandsbeholderen.

Søren O
Søren O skrev den 25-08-2020 22:28:49

Hvad "laver" det rør øverst oppe som går vandret over mod varmtvandsbeholderen? Troede det var fremløbet fra fjernvarmen til varmtvandsbeholderen.

 Billedet snyder lidt, fremløbet løber parallelt med men bag returløbet og følger den lodrette røde pil ned. Det rør du nævner er den varme brugsvandsafgang.

Skru dine rumføler ned på min. Så de ikke kalder på varme, så er der ikke forbrug.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Epoxymanden skrev den 26-08-2020 11:10:41

Skru dine rumføler ned på min. Så de ikke kalder på varme, så er der ikke forbrug.

 Der er stadig to cirkulationspumper der kører og termostatventiler der holder vandet i blandesløjferne, omend ikke meget, på ~30 grader, så forbrug vil der være.

Sluk for de pumper der går til centralvarme.

 Der er intet der er umuligt, det umulige tager bare lidt længere tid.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også