motorsav til fritidsbrug - erfaringer?

Har I et forslag til kædesav/motorsav til stor have med mange træer. Skal bruges til mindre træer og grene - nok 12 timer om året agtigt. Meget lidt erfaring. Sikkerhedsudstyr købes naturligvis.
Har I et forslag til specifik model? Noget jeg skal være opmærksom på?

Har fx kigget på følgende - har I en favorit blandt dem?

Husqvarna 135 mark II - ca. 1.700
https://www.husqvarna.com/dk/produkter/kaedesave/135-mark-ii/967861814/

Stihl MS 181 cbe - pris ca. 2.050
https://www.stihl.dk/STIHL-et-komplet-sortiment/Motorsave/Motorsave-til-hjem-og-fritid/21779-110/ms-181-c-be.aspx

Stihl MS 211 cbe - pris ca. 2.050 (umiddelbart ens med 181 bare stærkere, men pris er ens?)
https://www.stihl.dk/STIHL-et-komplet-sortiment/Motorsave/Motorsave-til-hjem-og-fritid/21781-110/ms-211-c-be.aspx
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er bestemt ikke noget galt med mærkerne - Det er kvalitetsproducenter begge. Stihl er nok lidt mere "amatørvenlig" end Husky - særligt starter og kædestrammer. Jeg blev aldrig rigtig venner med Stihl 181. Den er for klein i motoren, og kæden er efter min mening kun egnet til beskæring, ikke til at save stammer over.
Hvis du er ny, ville jeg nok tænke i en motorsav med et lidt længere sværd - de er faktisk lettere og mindre "temperamentfulde" at styre end små save. Risikoen for at saven slår tilbage er alt andet lige større med en kort sværdlængde. Alt har en pris, men jeg ville hellere købe en brugt skovsav med sværd omkring 45 cm og slagvolumen over 40-45 kubik.

Mvh Troels
Jeg er også på Husqvarnaen dog ville jeg overveje en brugt pro eller semipro model. De små save er ikke kraftige nok specielt ikke hvis du vil montere længere sværd osv. Jeg saver typisk i bøg op til 70-80 cm i diameter. Har en husqvarna 560 (mener jeg den hedder).
Yep - Køb en pro/semipro - det var det jeg mente med skovsav - amatørsavene er kleine og spinkle. 

Mvh Troels
Jeg vil bare bemærke at til det brug er der efter min mening alt for meget vedligehold med en motor sav. jeg er lykkelig for at jeg skrottede min gamle husqvarna og købte en elkædesav i stedet for. ingen vedligehold og den starter hver gang. du kan nemt fælde op til30cm ned en elsav.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
jeg har haft en el kæde sav i fyrrummet, den har jeg vedligeholdt en del mere på end min anden sav.

Købte en ny stihl 261 mener jeg. det er den de kalder landbrugssaven. Jeg har aldrig rørt ved den,andet end luft filter og kæde. Den er med elektronisk karburator, så man skal aldrig indstille tomgang eller noget som helst.

Jeg vil stemme i koret at du skal finde en Semiprof sav, de helt billige er intet værd
Annonce
kovas skrev den 08-09-2020 15:01:26

Jeg vil bare bemærke at til det brug er der efter min mening alt for meget vedligehold med en motor sav. jeg er lykkelig for at jeg skrottede min gamle husqvarna og købte en elkædesav i stedet for. ingen vedligehold og den starter hver gang. du kan nemt fælde op til30cm ned en elsav.

 Man kan sikkert fint fælde op til 30 cm tykke træer, men træet skal jo også saves op. Det tager en evighed med de elsave jeg har set.

puggie skrev den 11-09-2020 09:45:29

 Man kan sikkert fint fælde op til 30 cm tykke træer, men træet skal jo også saves op. Det tager en evighed med de elsave jeg har set.

Jeg er helt uenig, men ved godt at folk er så pjattede med "rigtige" motorsave at man ikke kan se andet. jeg er da helt ligeglad med hvad folk vælger. Jeg ville bare angi at der er andre muligheder end de der tunge motorsave.
Det er godt nok længe siden jeg skrottede min husquarna så det er ikke sikkert at min viden er helt opdateret, men jeg vil stadig til hver en tid købe en elsav igen. Til en have med mange træer på 3300m2

 


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
https://www.youtube.com/watch?time_continue=9&v=86Zhe18AbGA&feature=emb_logo
hvad med en Echo 352 AC.
Den er let, kan nemt tage 30cm stammer, og så har den automatchoker, så du ikke drukner kædesaven med opstart :)

Og så har den ikke det der fingerspænding af kæde, som de andre du har kik på - det er alligevel træls at bruge når du har kolde fingre, og kæden løsner sig fordi det ikke er til at spænde ordenligt til.

Ja og 5 års garanti (ved årligt service)

www.Duckduckgo.com sikker søgemaskine
Jeg købte en Husqvarna 135 for et par år siden. Også til at fælde mindre træer og beskære i en stor have. Jeg er meget imponeret over en sav i den prisklasse. Den er nem at starte, og har fint med kræfter. Og så er det vigtigt at få styr på at slibe kæden, det gør en kæmpe forskel. 

Jesper 
http://www.VarmKaffe.dk - en blog om rejser, sejlbåd, have og hus.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis