Er manifold-placering ren religion

Er ved at gå amok over lidt research på, hvor man skal sætte sin manifold i et hus.
Huset er på 120 kvm med kælder, stue og 1. sal.
Luft-til-vand anlægget står i kælderen, og der skal gulvvarme ind i stueetage og 1. sal. Der planlægges med 4 zoner gulvvarme af 15 kvm (16 mm pex) i stueetagen og 3 zoner på 1. sal (også a 15 kvm).
Det lyder som om, at der er to skoler
1) Sæt bare den manifold i kælderen. Så slipper du af med alt rodet, og den kan sagtens pumpe det rundt alligevel. Desuden får du ingen samlinger på slanger og teknikrum oppe på etagerne. Der findes masser af teknologier, der kan fjerne luften fra vandet alligevel, og de virker fint.
2) Det er umuligt at fjerne luften fra vandet uden en manifold på hver etage, der står 30 cm. højere end selve gulvslangerne.
Hvem pokker har ret? Personligt ville jeg da foretrække (1).
Men det forekommer mig, at vi taler om religion her.

Journalist og gør-det-selv mand med stort nørd-gén. 
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nå, VVS-eksperten.dk ringede og sagde, at det er fint med en løsning i kælderen. Bare man blæser det hele godt igennem fra starten, så kommer der ikke luft i det. Hører gerne andre meninger. 

Jeg har manifold i kælderen. Huset er med 1 sal og der er gulvvarme deroppe på badeværelset. Vi kører med direkte fjernvarme.Hos  søn og  er der  også gulvvarme i bad på 1. sal  med manifold i stueetage. Jeg har set flere installationer hvor manifold ligger under slange niveau.
Det kører rigtig fint.
Naturligvis er det ikke religion. Hvis man skal lave det efter alle kunstens regler så bør manifold ligge over slanger, så luftbobler kan finde derop og ud af den automatiske udluftning.
Hvis man har manifold under, så skal slanger skylles igennem 1 efter 1 i opstart, og så kommer der ikke luft i systemet igen før der er nogen der skiller et eller andet ad.
Gennem skylning foregår ved at lukke alle kredse, sætte vandslange på den ene manifold, og slange til afløb på den anden. Den slange der går i afløb kan med fordel udmunde i en spand lige over afløb. Når der åbnes for vandet, lukkes også op for 1 kreds, og vandet spuler igennem. I spanden kan man se bobler der kommer og når det er slut, lukkes for den kreds og en anden åbnes tilsvarende indtil den er tømt for luft.
Når alle kredse er fyldt med vand ar det i orden de næste mange år.
Husk at resten af anlægget skal være påfyldt vand på forhånd så man ikke tilfører luft igen.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Erik. Tak for fyldigt svar. Jeg har lige fået svar fra en VVS'er, der fastholder, at man er nødt til at have en udluftningsventil øverst i hver kreds. Det lyder som totalt "overkill", når det - som du skriver - kan holde i mange år, hvis man skyller det ordentligt igennem. Og hvor skal den ventil sidde? Pludselig vil man være nødt til at etablere teknikskabe i hvert rum m.v. - det er jo det, som jeg helst vil undgå, så jeg tror jeg lever med gennemskylningen i stedet :-D Vh Daniel

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis