Er ved at gå amok over lidt research på, hvor man skal sætte sin manifold i et hus.
Huset er på 120 kvm med kælder, stue og 1. sal.
Luft-til-vand anlægget står i kælderen, og der skal gulvvarme ind i stueetage og 1. sal. Der planlægges med 4 zoner gulvvarme af 15 kvm (16 mm pex) i stueetagen og 3 zoner på 1. sal (også a 15 kvm).
Det lyder som om, at der er to skoler
1) Sæt bare den manifold i kælderen. Så slipper du af med alt rodet, og den kan sagtens pumpe det rundt alligevel. Desuden får du ingen samlinger på slanger og teknikrum oppe på etagerne. Der findes masser af teknologier, der kan fjerne luften fra vandet alligevel, og de virker fint.
2) Det er umuligt at fjerne luften fra vandet uden en manifold på hver etage, der står 30 cm. højere end selve gulvslangerne.
Hvem pokker har ret? Personligt ville jeg da foretrække (1).
Men det forekommer mig, at vi taler om religion her.
Journalist og gør-det-selv mand med stort nørd-gén.