Strøm til varmepumpe

Hej
jeg skal have monteret en Qlima varmepumpe og er kommet i tvivl om, der skal være strømudtag/stikkontakt både ved indedel og udedelen - eller om der sammen med kølerør også kører et strømkabel mellem delene?

Derudover vakler jeg mellem 2 modeller: den ene kan varme 60-80 m2 og den anden 80-100 m2. Huset er 55 m2 bolig, så den lille burde jo være nok, men omvendt så der kun 100mm isolering i væg og loft... Hvad havde i valgt?

vh
Carsten

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
jeg spurgte ind til det hos elektrikere da vi skulle have en varmepumpe..svaret fra de fleste var at det betød intet hvor strømmen var.. så ja de trækker bare kabel i samme kanal... jeg ville anbefale dig en sikkerheds afbryder ved den udvendige... det er vist det der gøres 99% af gangene... kender ikke så meget til Qlima pumperne, men jeg var nok gået efter den store af dem.. så er du sikker.
Du skal vælge den lille pumpe.
Den passet bedst og vil derfor være billigst i drift da du undgår for mange start stop cykler, som også slider unødvendigt.
100mm isolering er jo ikke skidt, hvis det ellers er tæt. 

Strøm etablerer du til udedelen og den trækkes så med ind når de to dele forbindes.

Elektronikteknikeren
Tak for begge svar. Havde ikke lige tænkt på det med start/stop. Der er også 10 år gamle lavenergiruder, så det er vel ok med den lille. Jeg kan tilkøbe en standardmontering, hvor der kræves en stikkontakt enten ved inder eller yderdel, så den må kunne løbe begge retninger. 

Ja det kan man sagtens. 

Elektronikteknikeren
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis