Spartling af skruehuller i ludbehandlet trægulv

Halløjsa.

Jeg vil høre, om nogen har erfaringer med at dække skruehuller i lyst ludbehandlet trægulv, så hullerne bliver så lidt synlige som muligt. Specifikt skal jeg have lukket nogle skruehuller på ca. 3mm. Jeg har købt noget wood paste, men det er for mørkt. Alm. fugemasse, f.eks. combi-flex og silikone er nærmest helt hvidt. Skal der mon tages voks i brug? Jeg vedhæfter et billede af gulvet, så I kan få en fornemmelse af farven.

Mvh

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det tror jeg bliver svært.

Den gode model er at det gøres inden behandling af gulvet. Der fyldes enten med propper eller der spartles med spartlmasse indeholdende savsmuld fra slibning af gulvet. Derefter behandling også er det rimelig usynligt. 

Ask
Bor rent ud og sæt tilsvarende træpropper i. Det har jeg gjort, og i løbet af nogle måneder jævner det sig.

Med venlig hilsen
ktm

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Enig - træpropper er det pæneste. Alt andet er noget fikumdik. Man kan også gøre en dyd af nødvendigheden og bruge propper i en anden træstort.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har med held dækket revner og huller med træspartelmasse i lyst trægulv. Tricket er at købe det i forskellige farver og mixe det til du rammer den rigtige tone. Farven ændrer sig ikke nævneværdigt når det er tørret. Mener jeg købte den farve der hedder fyr og så hvid .

Mvh Troels
Ud fra billedet at dømme er jeg ret sikker på at træsorten er rødgran, og det afgør hvad der er sikrest.

Til trægulve der må formodes at holde til mere vask end eksempelvis karme og paneler, er det ikke optimalt med andre materialer end træ.

Uanset om du bruger spartelmasse eller andet, er risikoen stor for at propperne slipper, og så kan du se frem til evigt vedligeholdelse. Du kan ikke forvente at træ og andre materialer arbejder synkront.

Der går let op mod 500 propper eller flere til et pænt stort gulv. Forestil dig at kun 1% slipper ved første grundige vask, hvilket er realistisk, så får du en ide om vedligeholdelsens omfang, og det forhindre lak ikke.

Risikoen minimeres væsentligt ved at anvendt træ på træ som fastholdes med en vandfast lim. Det forudsætter tyndest mulig limfuge, som igen fordrer propperne passer stramt.

Husk at monterer proppernes åre på tværs af gulvbræddernes årer, så fugt der udvider propperne ikke får gulvbrædderne til at flække.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også