hærdning af beton

Har lige støbt et betongulv 6cm i mine kommende bruseniché,
hvor længe er det tørre inden jeg kan gå videre med væggene?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Beton må ikke tørre. Beton hærdner, og det er sammenblandingen af de to materialer: Vand og Cement, som forårsager hærdningen. Altså hvis du tørrer betonen, så fjerner du vandet og hærdningen ophører, - og starter ikke igen.
Altså hold betonen våd så længe som muligt, helst flere dage, den toale hærdeproces tager normalt 30 dage, men allerede efter et par dage er hærdeprocessen meget langt.
Hvis din gulvbeton ligger på noget, og altså ikke skal bære noget, så kan du nok forsigtigt gå på det allerede i morgen. men hold den våd ved at dække den med plastfolie i flere dage.

Venlig hilsen
Knud
Hejsa
Du skal ikke være bange for at gå i gang,bare klø på.
Dit gulv vil have,om ingen så ,ganske lille indvirkning på dine vægge.
Jeg plejer at arbejde ud fra,at kan jeg gå på betonen,så GØR jeg det.
Der hvor man bør tænke sig om er,hvis man skal lægge gulv ovenpå det
nylagte beton gulv. Der ville jeg nok vente en til to uger,pga.sætninger/trækninger. Sørg for god ventilation,altså væk med den fugtige luft.Varme er ikke nok,idet alt det vand der er hældt i betonen skal ud,og der er kun en vej og det er opad.
God fornøjelse og godt nytår.
Leo.

Ilde stedt er den som ikke ved.
Ringere endnu den som ikke ved hvor han skal spørge!
Efter en større vandskade skulle ca. 3 m2 klinkegulv med varme hugges op, og erstattes af et nyt.

Forsikringens håndværker støbte og en god time efter lagde han klinker på den nu halvtørre beton og efter yderligere 1-2 timer var gulvet færdigt og man kunne gå på det.

Han fortalte om de fantastiske hurtigthærdende materialer der var kommet frem i nyere tid.

Betonen hærdede altså kunstigt, og jeg var ikke særligt glad for tempoet, men ok, nu ½ år efter fungerer det uden revner o.lign. så måske er det fint nok til mindre arealer? Jeg ville nok aldrig turde gøre det selv, og slet ikke til større arealer.

Mvh. JørgenE
@Leo og JørgenE:
Som KnudR skriver tørrer beton ikke, - det er en kemisk proces, hvor vandet indgår i processen, og det vil derfor være dumt at fjerne vandet ved at lufte den fugtige luft ud. Det betyder også, at man ikke kan tale om naturlig og kunstig hærdning, da det blot er kemiske processer, der forløber med forskellig hastighed, afhængig af, hvilke stoffer der indgår. Om der er ulemper ved den hurtige hærdning ved jeg ikke, men som glad amatør ville jeg nok være bange for ikke at kunne følge med smile

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
Hastigheden afhænger af temp. - ikke fugtigheden, at bevare fugtigheden tjener til at undgå svindrevner.
Jeg siger normalt at betonen skal have opnået 8 modenhedsdøgn før den har styrke nok til at bygge videre på. 1 modenhedsdøgn er 24 timer ved 20 grader. Der findes fine tabeller hvor hastigheden i modenhesdøgn kan aflæses som funktion af temp.

Da du nok ikke udnytter trykstyrken i betonen ret meget vil du nok kunne gå igang efter ca. den halve tid, men prøv bare der kan vel ikke ske det store ved at du får trykket lidt mærker i den da der vel skal fliser ovenpå.

Peter
Annonce
Hej Haugaard
Mener du at fugtigheden alene tjener til at undgå svindrevner?
Knudr

Venlig hilsen
Knud
@ knudr

Ja, efter at der er puttet det vand i der skal, s'føli indgårvandet i den kemiske proces. Men hvad udtørring under selve hærdningen angår er det kun revner.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis