Fuldspartle disk af MDF

Hej

Jeg skal i gang med at lave en butiksdisk i MDF hvor planen er at alle udvendige hjørner skal beklædes med hjørneprofiler som man kender det fra gipsvægge for at forstærke hjørner og skjule samlinger i vinklerne.

Er der nogen der har erfaring med at fuldspartle sådan en MDF-væg med sandspartel (selvfølgelig efter en grundig grunding) og klæbe hjørneprofiler på i spartlen?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er muligvis bare mig men det virker altså som en mærkelig fremgangsmåde.

Hvis du er lidt omhyggelig når du skærer burde det ikke være et problem at få pæne hjørner evt. med brug af lidt akrylspartel og slibepapir. Skal det være helt perfekt kan du skærer i smig ved hjørnerne, men det ville jeg næppe tro var nødvendigt når der skal maling udenpå.

Er du bekymret for styrken i hjørerne så ville jeg klart løse det ved at bruge en kraftigere plade altså fx noget krydsfiner eller OSB i stedet for MDF. Det er en bedre løsning end at bruge nogle hjørneprofiler der ikke er beregnet til opgaven.

Uanset hvad bør du bruge noget andet end MDF til vandrette flader. MDF suger rigtig godt og selvom du giver det maling så dør pladen rigtig nemt hvis der ryger vand på den.


Ask
… og så er sandspartel ikke velegnet til hverken MDF eller andre træprodukter.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
afhængigt af hvilket krav der er til look, så kan du jo overveje at lave det i OSB også lade dem stå uden maling. Det giver et råt look, der bruges mange "hippe" steder. Det har samtidig den effekt at småfejl ligesom er en del af looket og derfor ikke så væsentlige

Ask
Ok, tak for svar. Kravet er at den skal stå med en helt ren, hvid overflade på alle flader så OSB vil ikke være en mulighed. Hvis man giver MDF-toppladen adskillige gange med grunder så det lukkes godt inden maling og slibning, er det så ikke fortsat en mulighed?

Grunden til min tanke omkring hjørneprofilerne, er at der vil være passage rundt om det ene hjørne, så risikoen for at der rammer en skosnude ind i, er reelt til stede.
Alle de forskellige materialer, du har i spil - arbejder simpelthen ikke sammen..
Men nu du skriver om skosnuder (selvom du lige har nævnt toppladen) - er vi så ikke på den lodrette del ? (ellers er det en butik, jeg ikke kommer i.  .) - hvorfor så ikke en solid sokkel, der kan tåle lidt tæsk?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Det må være en meget solid sål siden skosnuder kan ramme toppladen, og så tror jeg nok jeg er løbet tør for ideer.   
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er mange som har prøvet med mdf som bundplade i vinduesnicher og det ender sjældent godt selvom der er mange lag maling.

Hvis du støder krydsfiner op mod hinanden bliver hjørnerne altså ret kraftige og fladerne slibes nemt glatte.

Krydsfiner er selvfølgelig lidt dyrere end mdf men det er altså ikke meget. Hvorfor skal det absolut være mdf?


Ask
Jeg tror at vi taler forbi hinanden her.. kom dog med en skitse af det du har tænkt.. der er jo ikke skosåler i nærheden af toppladen! - og det lyder til, at du ikke er inde i termerne for den slags arbejde??  (og lad nu være med at sige, at det er hemmeligt design.. - det er nok som 50 ud af hundrede af samme tanke)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
I stedet for at bruge gips forstærkninger, kan du skære et stykke træ feks 2 cm tykt til i pladens bredde, der så fungerer som kant.
Bruger du en hård træsort vil den løsning være mere stærk end gips løsningen.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også