vægbeklædning i værksted

Hej,

Jeg har købt hus med en uafsluttet garage, der er muret af gasbeton.

Udvendig er den fin, men indvendigt vil jeg gerne have lavet noget beklædning på væggene, så jeg kan bruge det som værksted.

Jeg har to ydervægge, en væg mod et større rum der holdes frostfrit, og en væg med garageport.

Min plan er at lave beklædning enten i OSB eller krydsfiner, sikkert i 15mm tykkelse.

Spørgsmålet er: Hvordan fastgører jeg disse plader? jeg har kun 3-4 cm at arbejde med, da der ellers ikke er plads til garageporten.

Kan jeg skrue pladerne direkte fast i gas-betonvæggen, eller er jeg nødt til at lave noget skelet med tynde brædder, som jeg så skruer pladerne fast til?

Jeg regner med at vil holde rummet frostfrit (mindst 10-12 grader om vinteren). Bør jeg rode mig ud i noget med dampspærrer eller lignende, på ydervæggene?

Jeg er helt ny i gør-det-selv verden, så alle gode råd modtages med glæde :-)

/Jonas

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
obs er fint
tag nu og offer lidt isolering nu du er igang , hellere lidt end ingenting , det bliver du glad for senere
Der skal ikke dampspærre på væggen. Om du kan skrue direkte på kommer an på om mørtelfuger er skrabet pænt af. Er de det kan du godt bore igennem pladen med 6 -7 mm metalbor med en afstand på ca 40 cm på alle led. Så sætter du pladen op og borer med murbor igennem huller, sætter rawlplugs ind, og en skrue i den. Så bankes både plugs og skrue i så der mangler ca. 10 mm hvor skrues det sidste stykke. 
Med den lille plads har du ikke nogen isolering gavn af din beklædning. Så jeg ville pudse det op med cementmørtel. Det blandes i forholdet 12 dele bakkemørtel og 1 del cement.
Først smører du hele væggen med tynd blanding med fliselim og umiddelbart efter laver du 1. leder ved at trække en stribe mørtel på ca. 10 cm bred fra gulv til loft. Det kan være 20-30 cm fra et hjørne. En 2 m lod stok bruges til at skrabe oversiden af mørtelstriben så den står lodret. Mindre end 2 m henne laver du tilsvarende leder Og igen mindre end 2 m henne.
Nu trækkes mørtel på væggen imellem de første 2 ledere, og den 2 m lod stok bruges nu vandret til at skrabe din mørtel af lige bestemt indtil lod stok rører ved de lidt hårdere ledere. Der mangler sikkert mørtel i nogle huller så disse fyldes godt ud og der trækkes af igen. Når du når enden på en væg har den første del af væggen sikkert sat sig så du kan bruge et pudse bræt. Der køres rundt på overfladen i cirkler. Er der små huller må der puttes en lille klat i og pudses mud med pudse bræt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Erik

når du skriver om at pudse, så mener du i stedet for træbeklædning, er det rigtigt forstået?

Jeg havde godt overvejet det, men træbeklædning virker mere amatør-sikkert - det kan være at jeg bare skal kaste mig ud i det :-)

/Jonas
 
Ja det er ikke begge dele. Enten en plade på væggen eller mere proff. et pudslag.
Der er kun 1 vej at lære det, ved at prøve. Og er garage så ikke det bedste sted at starte.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis