Udskiftning af LK afbryder

Kære alle LDS’ere

Jeg skal have udskiftet en ældre LK afbryder med en ny. Under afbryderen sidder en stikkontakt.

Frem til afbryderen kommer et kabel med 5 ledninger i farver:
Sort
Sort med en hvid stribe
Brun
Blå
Gul/Grøn

Ledningerne er monteret sådan i den gamle afbryder:

Sort monteret øverst venstre
Sort med hvid stribe er nederst højre (her er der angivet “P” på afbryderen)
Brun går i nederst venstre (og går videre til stikkontakt under og derefter gennem væg til stikkontakt på modsatte side af væggen)
Blå går uden om afbryder og direkte i stikkontakt (og derefter ligeledes til modsatte side af væggen i stikkontakt).

Jeg skal have skiftet til denne afbryder (LK 542D):

I min lampeudtag ser der således ud:

Jeg hæfter mig ved, at den sorte ledning er monteret til lampen og den sorte ledning med den hvide stribe er samlet i en muffe og forsvinder videre til et ukendt sted via den grå ledning.

Er der nogle af jer el-kyndige derude, som kan hjælpe mig med at hitte rede i, hvor de eksisterende ledninger skal fordeles i den nye afbryder, så det hele fungerer?

På forhånd tusind tak for al hjælp!
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den gamle er en korrespondance afbryder. Altså kan din lampe også tændes fra et andet sted ( Det du kalder "et ukendt sted )
Skal du opretholde den funktion må du have fat i en korrespondance afbryder, Så monteres sort/hvid i den klemme med rød knap foran. Brun i en af de andre og stadig forbindelse ned til stikkontakt. Sort i den sidste klemme. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Åh gud. Der kan man bare se. Jeg anede ikke, at den kunne tændes flere steder. Allerede derfor kan jeg vel konkludere, at det nok ikke er nødvendigt! Den skal kun kunne tændes et sted.

Kan jeg lave det med den nye kontakt, som jeg har?

På forhånd tusind tak for den hurtige hjælp! Det er meget værdsat!
Ja det kan du godt. Bortset fra at du ikke umiddelbart kan få den viste afbryder til at sidde der uden at der skal mures en dåse ind eller monteres i et udvendigt underlag
I afbryder:
Brun i klemme ved rød knap stadig en brun ledning ned til stikkontakt.
Sort med hvid stribe afblændes med en samlemuffe ( som den der sidder i udtaget )
I udtag:
Grå adskilles fra sort/hvid og de afblændes begge med samlemuffe.
Den ene sorte tages ud af klemmen som lampen sidder i og den afblændes ligeledes.
Hvilken sort der skal blive kan jeg ikke sige, så det må komme an på en prøve. ( virker det så er det ok ellers må der ombyttes )

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Perfekt! Tusind tak for kyndig hjælp! Jeg er sikker på, at jeg kan løse det herfra.

Blot for en god ordens skyld så går jeg ud fra (i løsningen uden korrespondance), at sort skal i klemme ved sort knap (markeret med et 1-tal på billedet nederst). Og dernæst brun i 2 ved den røde pil som du skriver. Korrekt?

Jeg overvejer dog alligevel, om jeg skal bevare korrespondance, så jeg kan tænde begge steder. Det andet tryk sidder dog lidt mærkeligt, men måske dumt ikke at bevare, når nu muligheden er der.

Hvis jeg køber en korrespondanceafbryder, så går jeg ud fra, at den har en sort pil mere end afbryderen uden korrespondance (ved 4 på billedet herunder). Sort med hvid stribe i en klemme bag rød knap (2) og brun og sort ledning monteres i klemmer vilkårligt bag de to sorte pile (ved 1 og 4 på korrespondanceafbryder). Det er ligegyldigt hvilken af de to sorte klemmer hhv. brun og sort monteres i.

Bare af ren nysgerrighed (og uvidenhed): Hvad gør de andre klemmer på afbryderen (altså 3, 4, 5 og 6 på afbryderen uden korrespondance el. 3, 5 og 6 på den med korrespondance)? Fungerer de bare som muffe?
Du har forstået min forklaring om korrespondance rigtig. Jeg husker ikke lige om din nummerering passer.
Der er ikke andre klemmer end de som er vist på diagram bagpå og mærket rød/sort foran. De resterende er bare huller så man kun har 1 slags støbeform på fabrikken. Så monteres afbryder efter behov og opmærkes efter det også.
Man også få dobbelt korrespondance og så er alle 6 klemmer i brug. ( 12 huller )


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Super. Tusind, tusind tak for god, hurtig og meget kyndig hjælp. Det er super rart, at der findes et super forum med gode folk, som altid er villige til at hjælpe. Tak for det!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis