gulv/betondæk - hvordan bedst

Hejsa,

Jeg er i gang med at lave skur i haven. Jeg har indtil nu lavet randfundament, og skal i gang med at lave gulv. Jeg er lidt i tvivl om fremgangsmåden, eller rettere hvordan jeg får det pænt / plant.

Min ide er at grave grave 50-60 cm ud i midten, herefter:

1. Fylde brolæggersand i (~10cm), stampe det med pladevibrator, og gøre det fint jævnt.

2. Derpå lægges 2 lag af 150mm gulvisolering forskudt (EPS G60) (300mm i alt).

3. Derpå afstandsstykker til rionet og rionet.

4. 10mm isoleringsplade langs kanten (for at forhindre kuldebro)

5. Beton op til kanten af fundament (10-12 cm tyk)

Mit spørgsmål går så på (altså udover hvis der er indvendinger i de ovenstående punkter) hvordan jeg bedst får gulvet jævnt og flot. Jeg blander selv beton med tromle blander, så det går ikke super hurtigt - tager vel nogle timer. Så jeg tænker det er ikke hurtigt nok til at det stadig vil være muligt at "svuppe" eller hvad det hedder, så jeg er nok ude i at skulle trække det af? Fundament er 3,2x3,8 så tænkte at købe en 4m retteskinne i alu som jeg kunne trække af med? og så simpelthen trække det af efterhånden som jeg får fyldt i?

Hvis gulvet skulle blive lidt ujævnt er det så muligt at fordele noget selv nivellerende halløj ud over? Vil selvfølgelig helst hvis det kunne undgås.

Alle råd til hvordan jeg bedst kommer i mål er meget velkomne.

På forhånd tak,
Søren

randfundament ser således ud indtil videre, hvis det har noget at sige:

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du har ret med hensyn til at "svuppe" ikke er en mulighed, - det er kun muligt med flydebeton fra betonværk. Og det du selv blander skal have en hel anden og tykkere konsistens, - jo mere vand, jo svagere beton. Betonværket bruger nogle additiver, som gør det muligt at have den flydende konsistens.
Jeg ville begrænse tykkelsen til maks 8 cm, - det sparer en tredjedel beton i forhold til 12 cm, - det ligner jo ikke et hus til tonstunge maskiner, - og du skal nok få sved på panden alligevel.
Jeg er lidt skeptisk i forhold til at afrette over hele bredden, i særdeleshed hvis du er alene om opgaven, - du skal både nå at lave flere blandinger før du har hele bredden og samtidig skal du nå at rette det af inden det sætter sig for meget, for så er det umuligt at arbejde med.
Jeg ville i hvert fald gardere med noget forberedt som leder i midten, en 2 m retskinne er noget mere venlig at arbejde med end en 4 meters.
Du skal nå at have rette af, over det med et pudsebræt og evt også et glittejern, hvis det skal være fint glat og samtidig skal der også lige nyt i blanderen.
Det kan sagtens lade sig gøre, andre har gjort det før dig, men hvis du har et par hjælpere, så blive resultatet nok en tand bedre, så er der en til at blande og køre til, og en til at hjælpe med at lægge ud og afrette, - og dermed mere tid til at sikre det pæne resultat.
Hej Djaydjay,

mange tak for dit indspark. Meget god info.

Jeg har retteskinner i 1 og 2 meter, men tænkte den 4m ville være fin da den ku ligge på begge sider og ligesom være med til at styre at gulvhøjden flugter med kanterne. men kan godt følge dig i at den ikke er nem at manøvrere med.

Mht de 8 cm, tror du det er nok? Det er jo rigtig nok kun til skur, plæneklipper osv, og der kommer rionet i. Du har nemlig meget ret i at det er en del mindre beton der skalblandes.

Og igen så tror jeg du har meget ret i at jeg må finde en makker og alliere mig med. Jeg har selv gravet ud og støbt randfundament, men det er som om gulv kræver lidt mere fart og snilde hvis det skal blive flot.

Hvad mener du med en leder i midten? er det en klods eller lignende der har højden af gulv? (så jeg ikke behøver den 4m retteskinne)?

tak
mvh
Søren
En leder er en opkant af beton eller metalprofil man ligger ud til at styre niveauet efter når man retter af.

Hvis du vil vejen med flydebeton så kan man selv købe plastificerende additiv på mange tømmerhandler, dette er også en fordel ifm tradionel udstøbning da det nedsætter behovet for vand i betonen og gør den nemmere at bearbejde. Ved flydebeton skal der slibes dagen efter, ved alm udstøbning hvor man glitter er det unødvendigt.

Hvis din sokkel er lige nok kan man godt bruge den til at trække af efter - men 4m er stadig bøvlet at håndtere hvis man er alene, til et haveskur ville jeg ikke have problemer med blot at bruge et stift bræt til formålet og så glitte evt ujævnheder.

Lidt spørgsmål - hvad skal slutbelægningen være hvis det kun er skur til opbevaring af haveredskaber? Skal der installeres en varmekilde siden du gerne vil isolere gulvet?

/BOFH

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Hej BOFH,

tak for dit indlæg. det er super fedt i gider komme med input til en glad amatør :)

Aha - så forstår jeg bedre det med leder. tak. Jeg er stadig lidt i tvivl hvordan jeg skal glitte, om det er undervejs (så jeg stadig kan nå) eller noget man gør til sidst. Formoder undervejs.

Jeg tror sokkel er ok plan, jeg brugte en 360 laser til at nivellere toppen af med brædder så der er et "klaplag" ovenpå fundablokkene der lige tog eventuelle ujævnheder i højden på funda.

Slutbelægning på gulvet (når det er tørt og bestået "plastik på gulv" testen :) ) bliver nok epoxy regner jeg med. Det er meningen der skal en lille el radiator derind til opvarmning så der er lunt også om vinteren.

Nu vi er ved det, hvor meget isolering skal der i vægge og loft? 100mm i væg og 200 på loft?

mvh
Søren
Glitning laves efterhånden som du fylder op og stadig kan nå ind over det. Det sidder godt i lænden når man er ved at være færdig.

For at det skal give mening vil jeg sige 200mm i vægge og mindst det samme i loftet som dit gulv. Hvis der er en konstant varmetilførsel skal du have en tæt dampspærre. Der er en konstant kulde påvirkning fra jorden men når du ikke laver gulvvarme vil det meste varme give opadgående konvektion dvs det er ved loftet det skal holdes tilbage. Hvis forholdene tillader det (waf-faktor) ville jeg overveje en luftsolfanger.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også