Højtryksrenser, for højt vandindløbstryk?

Jeg har en nilfisk højtryksrenser c120.7

Når jeg sætter slangen til og åbner for vandet springer slangen af. Jeg har haft prøvet at bruge en anden hanekobling end den der fulgte med (ved ikke hvilken model, havde den bare liggende, men har erfaret at sammenkoblingen mellem slangekobling og hanekobling er ret stærk).

Nu er problemet at hanekoblingen springer af gevindet på højtryksrenseren...
Har kigget på brugervejledningen for højtryksrenseren for at se hvad det maksimale tryk må være og de skriver "maks vandindløbstryk: 1Mpa/ 10bar".

Jeg ejer ikke lige noget manometer, men tvivler da på at trykket fra vandværket er over 10 bar.
Jeg har overvejet at købe en Gardene hanekobling i metal (https://www.gardena.com/dk/produkter/vanding/slangekoblinger/premium-hanekobling-33-3-mm-g-1/967666601/), men jeg vil jo heller ikke risikerer at ødelægge gevindet på højtryksrenseren (som jo er i plastik).

Bonus-info: min vandslange er en flex-slange. Ved ikke om det har nogen indflydelse og om en almindelig slange ville være bedre???

Så mine spørgsmål er:
- Kan det passe at trykket fra vandværket er mere end 10 bar? Og i så fald hvad gør jeg ved det?
- Burde jeg prøve med en anden hanekobling af bedre kvalitet?
- Eller har I en anden løsning jeg ikke har tænkt på?

Mange tak for hjælpen på forhånd :-)

- Nikolaj
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det virker dybt urealistisk at trykket fra vandværket er mere end 10 bar. Tror nærmerer du har fået mandagsmodellen af nilfisk renseren.

Mit første bud på løsning ville være kun at åbne delvist for vandhanen :-) - det er ihvertfald en nem måde at regulerer lidt på. Ellers kan du monterer en trygregulator på vandhanen eller lige før. Men det er altså næppe nødvendigt.


Ask
Jeg har prøvet kun at åbne en lille smule for hanen, men det eneste det gør er at udsætte problemet. Det tager ganske vist længere tid før det sker, men når først trykket er bygget op springer slangen af.

- Nikolaj
Hvis der stadigvæk er garanti på højtryksrenseren kunne du prøve at reklamere over den.
Ellers ville jeg nok prøve med gevindtape eller pakgarn og salve, for at "gøre gevindet lidt større".
Trykket fra vandværket vil typisk ligge på 3-4 bar i "normalt" terræn".
At lukke lidt ned for vandhanen hjælper ikke på trykket ved koblingen. Lige så snart du ikke bruger vand, vil trykket blive det samme som hvis hanen er helt åben.

Søren O
En metalkobling og vil holde bedre end en af plastik, brug evt pakgarn.
Du kan evt. bruge sådan et overgangsstykke LINK
Og gammeldags pakgarn...

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis