Støbe stolpe eller ej

Hvad bør jeg gøre Mht holdbarhed:

- Støbe trykimprægneret stolpe i jorden.
- Undstøbning, bare stolpen direkte i jorden.

Hvor længe bør man kunne påregne, at stolperne holder? 

Mvh. Christian M
 

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er der meget delte meninger om, jeg ville selv undlade at støbe, og bare stampe om med sand.
Jeg har lige fjernet et 23 år gammelt plankeværk, hvor de trykimprægnerede stolper stod i sand, stolperne var lige så friske, som dag de blev sat, men kun den del der stod i sandet, det over jorden var præget af vind og vejr, men ingen råd.


Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 22-08-2020 20:44:06

Det er der meget delte meninger om, jeg ville selv undlade at støbe, og bare stampe om med sand.
Jeg har lige fjernet et 23 år gammelt plankeværk, hvor de trykimprægnerede stolper stod i sand, stolperne var lige så friske, som dag de blev sat, men kun den del der stod i sandet, det over jorden var præget af vind og vejr, men ingen råd.

 Perfekt. Bare alm sand? 


Mvh. Christian M
 

Er stolperne udsat for sideværts tryk vil jeg anbefale du støber stolperne fast. Brug tørbeton uden vand som stampes godt.

Resultatet er porøst uden stående fugt. Der støbes ikke i bund, kun siderne faststøbes. Støb kun op til 10-15 cm fra overfladen. resten dækkes med almindelig jord, eller hvad der nu er passende som det omkringliggende areal.

Som tørbeton er 1 del cement til 9 dele bakkegrus passende til stolper, og holdbarheden påvirkes ikke mærkbart negativt.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Bare stolperne kommer langt nok ned i jorden, har jeg ikke oplevet problemer, med at de har give sig sideværs.
Nu har jeg som nævnt lige fjernet et plankeværk, det er så meget nemmere når stolperne står i sand.

Vi prøver igen, i morgen --
Findes der ingen danskere mere, der kender til vægtstangsprincippet ?
Hvis du tager en stolpe der er 2 meter over jord og graver den 20cm ned, så kan et barn vælte den ved at læne sig op ad den.
Graver du stolpen 1,5 meter ned (og den stadig er 2 meter over jord) så kan en voksen mand ikke vælte den, selvom han fik hjælp af naboen.

At støbe omkring en stolpe gør den ikke mere stabil mod træk/vind med mindre den også er langt nok nede i jorden, og så er betonen overflødig.
Det eneste du opnår ved at støbe, er at du har skabt en "vase" rundt om din stolpe, hvor vand ikke kan komme væk fra, og dermed nedsætter du levetiden på træet.
Ville du gøre det samme rundt om dit hus? Eller ville du dræne rundt om huset for at holde soklen tør? Jeg ved godt hvad jeg ville gøre rundt om mit hus  

Grav et hul med en spade, så det bliver både dybere og bredere end stolpen. Brug grus omkring stolpen, og ikke mindst i bunden, så du er sikker på at stolpen ikke står med fødderne i vand på noget tidspunkt.

En 90x90 trykket stolpe koster ca 30-35 kr pr meter. Lad os sige du skal bruge 2 stolper til et hegn, så skal du bruge 2 stolper på 3 mtr (210 kr.) så kan du grave stolperne 1 mtr ned.
Stolpebeton koster ca 50kr for 25 kg.
For den pris får du næsten 2 mtr stolpe....................................... 


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
An på hvad stolpen skal bruges til, så ville jeg undgå at støbe. Et hegn holder sig selv stabilt på langs af sig selv, den modsatte vej kan du bruge en tværstiver under jorden, som virker lige så godt som cement. Her et link til Bolius.

Hellere leje end at bo på gaden.
Jeg gik ud fra at alle kender betydningen af at plante en stolpe dybt og solidt som PinkHenrik præcist og malende beskrev om vægtstangsprincippet.

Men der er også forskel på om stolpen skal holde et ydmygt stakit, en gynge eller tørrestativ i stormvejr hvor en solid forankring kan være påkrævet. Her vil jeg for overskuelighedens skyld i tavshed forbigå jordbundsforholdende.

Tværstivere er teoretisk glimrende udtænkt bag et skrivebord. I praksis er det besværligt, langsommelig og i sidste ende noget dallerværk.

Støbning er mange ting. Som jeg beskrev anvendelse af tørbeton i den givne situation, er slutresultatet hullet som en si uden antydning af stående fugt, men styrken og stabilteten er usvækket.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også