Nyt gulv i etageejendom.

Hej Lav-Det-Selv folk.!
Vi bor i en lejlighed i en ældre etageejendom. Vi har besluttet os for at vi nu vil skifte gulvene. Jeg er uddannet tømrer for 10 år siden, men har ikke arbejdet professionelt i mange år.

Jeg har derfor lige brug for et råd eller to. Vi har pillet hul i gulvet for lige at se hvad der ligger under. De gamle strøer er 8*8 tommer og der er lerindskud i mellem. Strøerne ligger ca med 80 cm c/c.
Jeg forestiller mig at jeg vil sætte strøer på tværs i mellem det gamle bjælkelag. Forestiller mig bare 2*4 tomme spærtræ sat på med bjælkesko. Jeg tænker at sætte dem lidt lavere så jeg har plads til kiler eller klodser til at rette gulvet perfekt op. (Tænker det er svært at få bjælkenskoene til alle sammen at være i det samme plan.) 

Ovenpå tværstrøerne vil jeg så lægge de nye strøer. Har tænkt jeg vil bruge LVL gulvstrøer. I gang og køkken vil vi lægge gulvspånplader og klinker.

Det jeg er i tvivl om er så.
1) Jeg er nødt til at fjerne lerindskudet. Er det bedst at lægge det i igen bagefter, eller at bruge glasuld eller lignende isolering bagefter?
2) Jeg skal skære nogle af brædderne som holder lerindskudet over, ellers kan jeg ikke få plads til bjælkesko og tværstrøerne, er der noget galt for at gøre det?
3) Min ide med at lægge tværstrøene lidt lavere og klodse op oven på dem kan man bruge knudsen kiler til opretningen, eller at det bedre med plastikklodser/eller krydsfiner af en eller anden art?
4) Må man skrue LVL strøene fast oppefra, ned igennem opklodsningen og ned i tværstrøene, eller giver det mulige knirkegener?

Håber min beskrivelse giver mening.
Jeg har vedhæftet et billede af det vi fandt under gulvet. (Ved godt kvaltiteten er lidt ringe.)

Håber i kan give lidt klarhed.

Mvh.

Rasmus

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er nogle velvoksne strøer, så med mindre de er stærkt medtagne ser jeg ingen grund til hjælpestrør.
Påforing kan komme på tale hvis overfladen er så ujævn at det besværliggør gulvlægningen, men styr efter en snor.

Der er ingen grund til at indbygge kiler hvis du kan opnå samme resultat enkelt uden risiko for eventuelle følgevirkninger.

Indskud i ler har trindæmpende egenskaber. Det bør du bevarer. Der er rigelig plads til eventuel branddæmpende isolering.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Rantzau skrev den 23-08-2020 10:10:51

Det er nogle velvoksne strøer, så med mindre de er stærkt medtagne ser jeg ingen grund til hjælpestrør.
Påforing kan komme på tale hvis overfladen er så ujævn at det besværliggør gulvlægningen, men styr efter en snor.

Der er ingen grund til at indbygge kiler hvis du kan opnå samme resultat enkelt uden risiko for eventuelle følgevirkninger.

Indskud i ler har trindæmpende egenskaber. Det bør du bevarer. Der er rigelig plads til eventuel branddæmpende isolering.

 Okay, så kilerne skal jeg forsøge at styre udenom. Jeg skulle måske have sagt at grunden til jeg gerne vil have hjælpestrøer er at vi gerne vil skifte til et 22 mm egetræs gulv og så er strøafstanden for lang.
Jeg har tænkt jeg ville rette det hele op med laser. Der er 3-4 cm forskel i højderne i hele lejligheden.

Så lerindskudet i igen, og derefter isolering ovenpå? 
Hej.
Hvad etage er boligen i og ud af hvor mange? Det er ift. brandregler.


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Det er på 4.sal ud af 4, der er loftrum ovenover.
Bygningskonstruktør skrev den 23-08-2020 12:18:17

Hej.
Hvad etage er boligen i og ud af hvor mange? Det er ift. brandregler.

 Det er på 4.sal ud af 4, der er loftrum ovenover. 

Annonce
Ud fra din beskrivelse gætter jeg på ejendommen er opført i sidste halvdal af 1800 tallet, og med den slags ejendomme er laserudstyr sjældent nødvendigt - det amerikanske øjemål er ofte fuldt tilstrækkeligt.  

22mm egetræ er et vidt begreb. Taler vi om planker, stave eller parket?

Ligger ejendommen i Københavns kommune, skal du være opmærksom på de skærpede brandkrav. Dem kan du få udleveret hos teknisk forvaltning.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har lidt svært ved at finde ud af de skærpede brandkrav. I det gamle bygningsreglement skulle renovering jo kun opretholde samme niveau som før renoveringen. Er dette ændret?
Det er over 40 år siden jeg boede i København og havde dialogen med forvaltningen angående brandkrav ved renoveringen af lejligheden.

Fokus var dengang el, gas og beklædning. El og gas var let klaret - det var en sag for de autoriserede håndværker. Beklædning gjaldt først og fremmest materialer. Listelofter var fy fy - kun gips kunne accepteres, og sådan gjaldt det samtlige materialer der ikke var branddæmpende.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis