Nyt gulv i etageejendom.

Hej Lav-Det-Selv folk.!
Vi bor i en lejlighed i en ældre etageejendom. Vi har besluttet os for at vi nu vil skifte gulvene. Jeg er uddannet tømrer for 10 år siden, men har ikke arbejdet professionelt i mange år.

Jeg har derfor lige brug for et råd eller to. Vi har pillet hul i gulvet for lige at se hvad der ligger under. De gamle strøer er 8*8 tommer og der er lerindskud i mellem. Strøerne ligger ca med 80 cm c/c.
Jeg forestiller mig at jeg vil sætte strøer på tværs i mellem det gamle bjælkelag. Forestiller mig bare 2*4 tomme spærtræ sat på med bjælkesko. Jeg tænker at sætte dem lidt lavere så jeg har plads til kiler eller klodser til at rette gulvet perfekt op. (Tænker det er svært at få bjælkenskoene til alle sammen at være i det samme plan.) 

Ovenpå tværstrøerne vil jeg så lægge de nye strøer. Har tænkt jeg vil bruge LVL gulvstrøer. I gang og køkken vil vi lægge gulvspånplader og klinker.

Det jeg er i tvivl om er så.
1) Jeg er nødt til at fjerne lerindskudet. Er det bedst at lægge det i igen bagefter, eller at bruge glasuld eller lignende isolering bagefter?
2) Jeg skal skære nogle af brædderne som holder lerindskudet over, ellers kan jeg ikke få plads til bjælkesko og tværstrøerne, er der noget galt for at gøre det?
3) Min ide med at lægge tværstrøene lidt lavere og klodse op oven på dem kan man bruge knudsen kiler til opretningen, eller at det bedre med plastikklodser/eller krydsfiner af en eller anden art?
4) Må man skrue LVL strøene fast oppefra, ned igennem opklodsningen og ned i tværstrøene, eller giver det mulige knirkegener?

Håber min beskrivelse giver mening.
Jeg har vedhæftet et billede af det vi fandt under gulvet. (Ved godt kvaltiteten er lidt ringe.)

Håber i kan give lidt klarhed.

Mvh.

Rasmus

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er nogle velvoksne strøer, så med mindre de er stærkt medtagne ser jeg ingen grund til hjælpestrør.