Tykkelse af tagkonstruktion på ny villa?

Hej

Hvad er en "normal" tykkelse af selve tagkonstruktionen på en moderne villa? Her tænker jeg på alt fra loft, spær, tagplade og selve taget....

mvh Henrik
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Mener du, hvis man stabler alle materialer ovenpå hinanden? Altså gips, lægter, isolering, spær, tagsten?

 

jeg forstår ikke dit ? fra underside af f.eks loftbeklædning til top at isolering er der ca. 5-600 mm, så kommer der jo et loftrum hvor der godt kan være op til 2 meter til yderside af tagbeklædning helt oppe i kip så svaret er alt fra 50 cm til 2,5 meter 
Ahh, undskyld. Jeg mangler selvfølgelig at beskrive at der er tale om en 2020 funkis villa med fladt tag. Det har baggrund i hvor højt jeg må bygge, kommunen har accepteret at fraregnet tagkonstruktion fra facaden (der er højdekrav på facader i lokalplanen) 
Du skal regne med cirka 80 cm (afhængig af areal på din tagflade & antal af nedløb)... Da der på en funkis også skal være plads at lave en "opkant" på tagfladen, så man laver et "badekar"  .. I dette "badekar" er der så kiler der dræner taget ned til de forskellige nedløb på huset.. Så de 80 cm. (cirka) er fra underkant loft til overkant færdig murkrone.. :-)
Annonce
Tak for svaret. Kommunen (sagsbehandler er en 60 årig ældre dame der umiddelbart sætter en ære i at være på tværs) mente at de 70 cm arkitekten havde sat af var alt for meget - det er så ikke tilfældet...
Nej det er det ikke.. Som udgangpunkt skal der jo omkring 40 cm isolering i.. Dertil skal der gerne være 10 cm. udluftning (op til selve tagpladen) - så der er de første 50 cm.. Så skal der 2 x forskalling (Krydsforskalling) under spæret & den loftbeklædning man vil have.. (6 - 10 cm) , også skal der være selve murkronen / badekar funktionen som nævnt ovenover.. Så det er alt afhængig af hvor stor din tagflade er (Man regner gerne 2,5 cm. fald pr. 1 meter tag) .. Så er den 4 meter, kan man måske presse den ned på 75 cm.. 6 meter, omkring 80 cm.. (Samtidig skal det så gerne gå op med et murmål plus 9 cm. (56 mm lægte plus 4 cm luft) .. Naturligvis kun hvis facaden er af mursten.. ;-) ..
Det er korrekt at selve tagkonstruktion er mellem 60 og 80. Men mon ikke damen fra kommunen har ment selve udhængshøjden. Altså højden fra overkant stern til underkant stern. Altså den udefra synlige tagkonstruktion. Den er formentlig mere omkring de 30-40 cm. Resten af konstruktionen er jo gemt bag muren
Hej Børgeballe

Det skal jeg ikke kunne sige, men det er da muligt. Omend jeg ikke lige forstår hvad du mener med det er gemt bag muren? Sternen er normalt monteret på spærrene - her kommer der dog ikke udhæng på...

Mvh Henrik
Som Henrikhp selv skriver - er der formentlig ikke stern på en et funkis , da facade mursten går helt op (i en plan facade) til murkronen - herpå vil der så typisk laves en zink kant hele vejen rundt , der er et sted imellem 10 - 30 cm..

Se billede for illustation..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis