Isolering - flere slags materialer i gulv opbygning?

Hej LDS'ere.
Vi er i fuld gang med den store opbrydning af beton i vores underetage. Målet er at få gulvvarme.

Vi har brudt øverste lag beton op og fjernet gammel isolering. Herunder er klaplaget, hvor indervæggene står på (alle er bærende). Vi har droppet understøtning af indervæg ge, da vi ikke selv har mod på det og det er nogle vilde priser vi har fået på at få det gjort.

I stedet har vi efter vejledning fra vores murer fjernet klaplaget i rum mod ydermur (soklen går rigelig langt ned) med undtagelse af de sidste 30 cm mod indervæggene. Her kan vi få en fin dybde til isolering.

Her kommer så mit spørgsmål. I midten af huset har vi et rum omgivet af de andre rum pånær et lille stykke ydermur med vindue. Med andre ord - der er bærende vægge på klaplag på alle sider. Mureren synes ikke det er en god ide at fjerne klaplaget her, da der kan være en risiko for at det sidste stykke klaplag knækker, når vi fjerne på begge sider (han har set det ske et andet sted). Han foreslår derfor at vi accepterer en dårligere isolering i dette rum - der er plads til 75 mm isolering. Vi havde kig på kingspan kooltherm pga den meget lave lambda værdi, men fordi klaplaget er temmelig ujævnt foreslår mureren rockwool flexibatts, der kan "æde" ujævnhederne bedre. Vi er lidt kede af den dårlige isoleringsevne - så: kan vi lægge 45 mm flexibatts, så radon/fugtspærre og så 30 mm kingspan? Det ville (så vidt jeg kan regne ud) samtidig løse problemet med kingspans lidt mærkelige løsning med Dampspærre både nederst og øverst, da materialet ikke kan tåle fugt. Eller er det helt skævt at blande isoleringsmateriale?

Andre gode ideer til løsning? 

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Selvfølgelig kan enhver mur understøbes. Det kræver blot omhu og akkuratesse. På den lange bane kan det ikke betale sig at vælge den umiddelbare letteste løsning grundet mangelfuld dokumentation.

Dernæst bør du placerer damp/radonspærre tæt på varmeslangerne så fugt ledes uhindret gennem gulvbelægningen - her taler jeg naturligvis om træ uden spærrende overflader.

Dernæst vil jeg anbefale at følge Rockwools anvisninger. Deres anvisninger har været gældende i årtier uden anmærkninger.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
  1. Hej Rantzau. Tak for dit svar. Jeg skulle nok have skrevet, at vi ovenpå isolering vil støbe et betondæk med gulvvarmeslanger i - vil du stadig anbefale, at fugt/radonspærre ligger over isoleringen? Synes jeg har hørt fra flere sider, at det er mest optimalt at have den beskyttet i forbandt mellem isoleringslag? 
Afhængig af gulvets evne til at absorbere og frigive fugt, vil jeg stadig anbefale fugt/radonspærre tæt under varmeslangerne. Det gælder både træ og klinker.

Korrekt udført er beskyttelse mod mekaniske påvirkninger som anbefalet optimal. 

Derudover vil jeg anbefale du overvejer en let gulvkonstruktion frem for beton. Det har særlig fordele i.f.m gulvvarme, men en effektiv isolering i hele huset er forudsætningen for at få alle fordele.

Indstøbning i beton er gårdagens løsning, hvor en let konstruktion er femtiden med langt større muligheder for at styre varmen som hurtigt kan aflæses på varmeregningen og komfort.

Husk derfor at gulvvarme alene ikke indfrier alle krav om komfort og økonomi.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg forstår ikke murerens anbefaling med flexibatts. Flexibatts er ikke trykfaste. 

Hvilken gulvbelægning? Skal I have træ, bør I lægge fugtspærren ovenpå betongulvet for at hindre restfugt i betonen i at ødelægge/misfarve gulvet.

Er armeret betondæk på 10-12cm er radontæt, så I kan nøjes med at tætne langs kanten, f.eks. med murfolie der lægges på isoleringen rundt langs kanterne og klæbes til væggene. 
Hej Tres. Tak for svar. Hvad betyder den manglende trykfasthed? At det vil kolapse over tid (som det vi lige har taget ud)?

Vi skal have klinker i nogle rum og polyurethan gulv i resten. Så er det vel korrekt at have en fugtspærre lige under betonen? 
Isoleringen skal være af en passende trykstyrke der kan klare belastningen af terrændækket og den forventede boligbelastning. Flexibatts kan hverken klare den umiddelbare belastning eller belastningen over tid.

Jeg er ikke sikker på, hvad der er det rigtige at gøre med polyurethan-gulv og fugtspærre. Det er som udgangspunkt ikke godt at spærre fugt inde, så jeg ville i hvert fald undersøge det nærmere, før jeg lagde fugtspærre under og polyurethan-gulv over. Beton har restfugt i sig i ganske lang tid (jeg mener man plejer at sige omkring et halv år, alt efter temperatur/luftfugtighed).

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis