varmepumpe og montering

jeg overvejer en luft til luft

kigger på enten HZ25UKE eller CU-VZ9SKE fra panasonic
den sidste er næsten dobbel så dyr som den første.
scoop er 5.2 kontra 6.2 men det kan vel ikke gøre den så dyr?

Nå men hvor skal den så sidde...

jeg har en stue med 2 radiatorer under2 lave vindueskarme.

Tænker at fjerne den ene radiator og sætte varmepumpe der i setdet for.

mest fordi så er den lidt af vejen og egentlig også for at slippe af med radiator.

lyder det tosset?

kan disse varmepumpe puste til højre og venstre elelr kun lige ud?

Katmus
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Inderdelen skal altid sidde op under loftet min. 5 cm , det giver den bedste varmefordeling .....

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............

Det er vist kun hvis den skal varme flere rum...
Den her skal bare være tilskud til den anden radiator samt køle i sommer uger som den sidste uges tid.

Katmus
Forstår ikke helt hvorfor den kun skal supplere  en alm elradiator jeg tro at når du får den id rift så kan du sagtens slukke for den i drift dyre elradiator.... I runde tal så bruger varmepumpe jo kun ca. 20 % strøm i forhold til elradoatoren samt bedre luft mit råd er at skrotte begge radiatorer og så lade varmepumpe tage over langt LANGT billigere i drift.
Jeg har i foråret fået monteret en varmepumpe. I den forbindelse oplyste montøren, at det var vigtigt, at den blev monteret oppe ved loftet af hensyn til luftfordelingen i lokalet. Jeg ved ikke om det gælder for alle modeller, men vi fik monteret en Mitsubishi, og den kan både blæse ligeud og til siderne alt efter vores ønske.
Hvis du vil montere ved gulvet, vil jeg uden at være ekspert, anbefale dig at få monteret en af de specielle gulvmodeller, som jo også findes. I forbindelse med at vi indhentede tilbud fik vi bl.a. tilbud på en Panasonic gulvmodel.
Du kan se nogle muligheder her Panasonic gulvmodel

Kurt B. Andersen
de modeller du henviser til dækker jo lokaler der er op til 195 m2 !!!! så det giver det slet ingen mening at den kun skal være et supplement til en elradiator, den kan jo sikkert så rigeligt dække dit behov.
Annonce
Jeg ved godt den er overdimensioneret.
Men det er sådan set lige meget....

Den skal i princippet bare bruges til køling i varme tider.
Har en kammerat der gør det samme og det fungerer fint.

Jeg har gasfyr og alm. radiatorer.
Så det er en alm. vand radiator den skal supplere i den stue og der er bare ikke andre pæne monteringsmuligheder i mine øjne.
Vil ikke have sådan en kasse op under loftet :-)

Hvis den kan blæse til siden er det fint, for så kan den blæse ud i resten af huset på 145 kvm.

Kigger lige på modeller igen og ser om en gulvmodel kan være der.

Katmus
15000+ kr, for at have mulighed for at køle ned når vi har hedebølge , eller meget varmt , typisk 5-10 dage hver 4-5 år er som at skyde svirefluer med tomahawk missiler , det er 45 år siden vi sidst har haft sådan en hedebølge.........

Mvh S.H.
Hvorfor udsætte noget til i morgen , hvis man kan få andre til at lave det idag............
slettet

ja det kan man mene... men nu er penge ikke problemet og det er ikke for at lave et rentabelt projekt.

Så mange år jeg llige kan huske tilbage har der nu været et par hedebølge lignende uger hvert år.
Resten af tiden giver den tilskud til det almindelige varmesystem, som så kan spare lidt.

Katmus
Vi har sådan et par luft/luft varmepumper, som primært er sat op for at kunne have muligheden for at køle om sommeren. Her hvor vi bor er der hver sommer flere dage, hvor vi sætter umådelig meget pris på at kunne køle, når det er  vældig varmt. Måske bor vi et meget usædvanligt sted!     . Jeg orker ikke at sidde og svede dagen lang.
Tilbage i 70erne var jeg en af de første, der mente, at en bil uden A/C kun var en halv bil, og alle hånede mig og mente, at der nok kun var en en enkelt dag om året, hvor man kunne få brug for et sådant anlæg, hvis man var meget hysterisk. I dag er der vist ikke mange der køber en ny bil uden. Tilbage i 80erne blev jeg også hånet for at have anskaffet mig en bærbar telefon. I dag er der vist ret mange, der har mobile telefoner, så vidt jeg er orienteret, og har skrottet de faste???
Sådan ændrer mangt og meget sig.

Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis