Skifte stikkontakter u/jord til m/jord selv

Hej Alle
Jeg er igang med at renovere kælderen. Vil have skifte de gamle stikkontakter og afbrydere til noget pænere.
Det er de gamle firkantede der sidder i trædåser. (se billede) jeg tænker at skifte dem til Fuga Baseline 68 for at dække hullet bedst.
Mit spørgsmål (Og det er måske dumt) -Hvis jeg skifter til en kontakt med jord (så det er forberedt til når det hele skal opgraderes) men der ikke er en jord ledning bag -Det er godt nok plast ledninger. Skal jeg så bare montere dem og lade klemmen til jord stå tom eller skal jeg vælge at montere u/jord som de er nu?

På forhånd tak
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal bruge en stikkontakt uden jord, hvis der ikke er en jordledning i dåsen.
Årsagen er simpelthen den at man kunne tro at der er aktiv jord i stikket og tilslutter noget hvor jorden "bliver brugt" og så har du skabt en falsk tryghed.
Husk at elmateriel holder i mange år(se bare hvor gamle de kontakter du har er) så derfor kan du ikke bruge en forklaring om at "jeg ved godt der ikke er jord" for du kan jo være flyttet flere gange og de nye ved ikke hvad du har lavet, ligesom du ikke ved hvad tidligere folk har lavet...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hvis du alligevel er ved at renovere kælderen, kunne du overveje at skifte dine træunderlag ud med plastdåser, så du kan bruge de lidt mindre afbrydere. Samtidig kunne du få trukket en jordledning i installationen, så den også er up to date. Jeg er næsten 100% sikker på at installationen er udført med ledninger i rør.

fase
Hej Begge
Tak for jeres svar.
@Pinkhenrik: Det er nogle meget gode argumenter for ikke at installere "falsk jord" ift sikkerhed og tryghed -Tanken lå i besparelsen på at købe stikkontakter m/Jord når udgiften alligevel skulle afholdes, men jeg synes dit argument vejer tungere.
@Fabrin: Er osse 100% sikker på at de løber i rør og det er også en god ide at få trukket nye kabler. Men jeg havde forestillet mig at gøre det selv (hvis jeg kan?) og så ligger udgiften i materialer måske på omkring 2500kr for de 15 afbrydere og kontakter. Skal en aut. trikker ud og skifte alle kontakter, rammer og trække nye ledning og slutte det hele til tør jeg slet ikke tænke på hvad det løber op i   
Når elektriker skal trække en leder mere i ( her jordledning ) Så binder han 2 nye ledninger sammen med 1 af de eksisterende. Er din installation så gammel at der er trædåse så er fase og nul sikkert hvid og sort. Det kan så være en god ide at skifte alle ledninger. Så får man brun, lyseblå og gul/grøn med overalt. Der hvor der skal tændes kommer der så en anden farve med. ( sort, rød, hvid eller orange )

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej Ev
Ok tror jeg er med...
Har lige haft en afbryderen fra ovenstående billede med stikkontakt nedenunder ude og det ser sådan her ud.
Den sorte der går i stikkontakten må være nullederen? og den hvide der går mellem afbryder og videre ned i stikkontakten må være mellemledern og den røde der går i afbryderen må være faselederen?
Annonce
Forkert
Den hvide er fasen og den røde er tændledning

"AUTOELEKTRIKEREN"
Jeg skrev tidligere: så er fase og nul sikkert hvid og sort
Det viser sig at holde stik. Fase er hvid. Nul er sort. og rød er tænd ledning.
Enten monteres nye stikkontakter uden jord, og du har kun opnået lidt forskønnelse
Eller der trækkes jordledning i hele installationen incl. forbindelse til jordings punkt i gruppetavle. Og så er installationen up to date

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ville den overkommelige læsning være, at trække jord rundt i det du kan,  evt. Op til lampestederne (jeg kender ikke omfanget af opgaven), måske endda mellem dem? og og så få en elektriker til at føre jorden til tavlen?  
Det kræver nok, en grundig dokumentation af de steder du trækker.. og en elektriker, der gider hjælpe med den sidste tilslutning. (Du kan måske ringe til et par stykker og høre dem ad? (Det er nok billigst på timebasis)
Du kan muligvis klare alle trækkene med en billig søgefjeder, som denne:
https://www.harald-nyborg.dk/produkt/soege-traekfjeder-20-m?gclid=EAIaIQobChMI4emt5-ax6wIVFc53Ch16fAnIEAQYASABEgL94vD_BwE&gclsrc=aw.ds 

 Ingen håndværksmæssig uddannelse :-)

Tak for input.
Jeg vil overveje at få trukket jord.
Lige det dumme spørgmål for forståelsens skyld. Der er altså kun tændledning i afbryderen? Ikke i kontakten hvor der for mig at se kun er fase og nul-ledning?
P.S De afbryderskruer der er i kontakten vil de kunne genbruges ved skift til en ny LK Fuga kontakt og afbryder eller er det en anden længde der skal til her?
I den øverste kontakten er der fase og tænd ledning ( hvid og rød ) der bliver slutte forbindelse inde i kontakten fra fase og over til tænd ledning og vupti lampen lyser.
I den nederste stikkontakten kommer der fase og nul (hvid og sort.) Nul går direkte ned til en af bøsningerne bag hullerne medens der i afbryderen ( i stikkontakt ) bliver sluttet forbindelse fra fasen og ned til bøsning i det andet hul. Og vupti du har strøm på din fryser, boremaskine eller andet.
Afbryder skruer vil sikkert godt kunne bruges. De kan sagtens have forskellig længde hvis nogle af dåserne sidder lidt længere inde. Husk at der ikke må bruges skruer der er for længe. Går de meget igennem bunden på trædåsen, så rammer de hård cement og de skrues over så de ikke kan holde i træet.
Der skal vælges 70 mm rammer hvis du vil have det til at passe.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis