faldende olietryk BMC 1.5

Hej Forum. jeg har en renoveret (2017) BMC 1,5 der falder i olietrykket fra 5 til ca 2,5 bar ved 1500 omdr/minog under 0 ved tomgang.Har lige skiftet olie og filter (20W/50 castrol), men trykket falder stadigvæk, jeg har olie i mit koblingshus!!
Er det mon fra krumtappen og det er der trykket forsvinder hen??
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det kunne jo godt komme fra krumtappen, eller en defekt bundkarspakning, men tror umiddelbart ikke det er der olietrykket forsvinder, for så ville den ret hurtig pumpe motoren tom for olie.
Nogle motorer kan det være filtret, ellers slidt oliepumpe, eller motor.

Vi prøver igen, i morgen --
Der kan være flere årsager til faldende olietryk.
Er det sket gradvist eller lige pludselig? Er trykket normalt, når du starter og falder, når motoren bliver varm?
Gradvis fald kan skyldes (udover filteret, som du jo allerede har skiftet) contaminering af smøreolien med dieselolie. Det giver lavere viskositet og dermed lavere tryk. Viskositeten falder også, hvis olien bliver meget varm. Endvidere er slidte lejer, oliepumpe også muligheder.
Pludseligt fald kan f.eks. skyldes defekt trykholdeventil på oliepumpen (hvis en sådan er installeret) samt nedbræk af oliepumpen generelt. Et knækket smørerør internt i motoren til f.eks. vippetøj kan også være en årsag.
Prøv at komme med en helt nøjagtig beskrivelse af problemet og dets opståen, så vi kan hjælpe dig videre

Venligst
Dannie

Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Finagle´s Lov: Murphy was a F*cking optimist!!
Hej igen

Jeg havde lige overset detaljen, at koblingshuset er fyldt med olie... det tyder jo på at akseltætningen ved agterste hovedleje/tryklejet er defekt. Måske kan det hænge sammen med at lejet også er slidt - derfor det faldende olietryk.
Hvis du mangler, kan du finde en reparationsmanual over din motor HER


Murphy´s Lov: Alt der kan gå galt, vil gå galt, på det værst tænkelige tidspunkt.
Finagle´s Lov: Murphy was a F*cking optimist!!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis