skift stofledninger med ny PVC

Hej,
Er det lovlig at forbinde gamle stoftråde med ny pvc eller skal hele kablet skiftes fra kontakt til eltavle?
Faktisk, har jeg ny køkken med ny el installationer men den ny pvc kabler er forbined med den gamle stofkabler

Mvh
Michel
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
På det første billede er de to vulkaniserede ledninger forlænget med PVC isolerede ledninger. Det er OK. Selvom jeg nok ville have skiftet de gamle ledninger ud, så samlingen ville have været undgået.
Installationen på det andet billede er ikke lovlig, fordi ledningerne ligger løst i klemrækken.

fase
Men hvis ledningerne er fast er det ok? Skal man ikke har gamle stofakabler med nye pvc eller det er ok? Fordi mit lejlighedforsikring siger at det er ok men jeg kan se online nogle artikler hvor de siger at hele kablet skiftes fra den nye vægudtag til eltavle?
Det der er vist på billedet er en lysgruppe. Ved siden af er der en gruppe med 3 faser og nul. Den gruppe går formentlig til dit nye vægudtag til komfur.
Ledningerne i klemkassen må ikke ligge løst. Hvilke artikler online hentyder du til.

fase
på den link:
http://hetek.dk/landing-pages/udskiftning-af-stofledninger/#:~:text=Skift%20n%C3%A5r%20du%20laver%20nye%20elektriske%20installationer&text=Du%20m%C3%A5%20heller%20ikke%20blot,skiftes%20fra%20kontakt%20til%20eltavlen

det siger:
Skift når du laver nye elektriske installationer
Ifølge loven skal alle gamle stofledninger i dag skiftes ud. Det skal de, hvis du laver nye elektriske installationer. Eksempelvis må nye plastikledninger og gamle stofledninger ikke blandes.
Du må heller ikke blot skifte dele af et kabel, hvis der indgår stofledninger i det. Hele kablet skal skiftes fra kontakt til eltavlen.

Nu har jeg læst i din henvisning til stedet, hvor du har dine oplysninger fra. Det falder mig utroligt svært at tage den side alvorlig, når skribenten ikke har så meget faglighed, at han ikke er i stand til at skelne mellem kabler og ledning. En ledning er en leder omgivet af isolationsmateriale. Et kabel er en eller flere ledere omgivet af en fælles kappe. I et kabel kan ingen af lederne udskiftes. Ledninger trukket i rør kan udskiftes enkeltvis. Jeg kan ikke forestille mig en situation, hvor man udskifter vulkaniserede-/stofledninger med plastisolerede ledere uden at skifte alle sammenhørende ledere.  Dele af indholdet i den pågældende hjemmeside forekommer som ikke som skrevet af en professionel elektriker, idet der ikke skelnes mellem ledninger i rør og kabler. Man kan ikke skifte ledninger i kabler. Det er kedeligt, at du som ikke elektriker skal udsættes for en tekst, hvor termerne ikke er på plads. I øvrigt er det ikke sandt, at de gamle ledninger skal udskiftes, så længe de overholder det i loven krævede isolationsniveau.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis