Køb af ny komfur (230v/400v)

Jeg skal til at købe et nyt komfur. Men der er dog en ting jeg ikke forstår helt, hvis man ser på installationsvejledning så kan de både monteres med 400V og 230V. Betyder det så, at de kan tåle 230 og 400V?
Jeg skal til at købe et nyt komfur. Men der er dog... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Så Dvs. hvis vi har en lyskilde som bruger 10watt, så kan vi havde hele 230 lyskilder på en 10A gruppe, hvis den ikke bliver brugt til noget andet.
Vedr 400v udtag fx komfur her må du hvis der er 13a sikring skifte dem til 16a, dog kun hvis kablet er 2.5kvadrat frem  og vægudtaget er godkendt til 16a. Det kræver dog at bundproppen i sikrings elementet skal skiftes som man ikke selv kan skifte.

men så er watt forskellen :

13a * 230v = 2990w
og med
16a * 230v = 3680w på hver fase igen en diff på 690w ifh til 13a ved 3 faset gruppe.
Men hvad er det helt konkret du påtænker?
Hvis du kun har et udtag med 230v (én fase) kan du ikke tilslutte et komfur.
Du skal bruge 2 og gerne 3 faser i et komfurudtag eller egnet samledåse, og der skal være en gruppesikring foran på 3x16A.

Sådan forholder det sig helt generelt, blot så vi lige får det præciseret.

Et komfur koblet til én fase vil i Danmark trække mere strøm end hvad en almindelig husinstallation er dimensioneret til, og sikringen vil derfor gå ofte, ved almindelig brug. 

Elektronikteknikeren
kan du ligge et billed af din el tavle ud så kan det ses hvad grupper du har inde 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis