Aflade en kondensator - nogle tips?

Hejsa :) 
Er der nogen der et tip til hvordan man kan aflade en kondensator så man ikke får stød? Her er en fra en ac-blæser motor. Den er vist godt forseglet. Jeg har læst at nogen anbefaler man bruger en skruetrækker til at ramme begge terminaler, men jeg undrer mig (ud fra min primitive forståelse af el) hvordan kan det neutralisere hele spændingen? Hvor løber strømmen hen hvis den ikke kan løbe ned i jorden?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du kortslutter en kondensator, så aflader den..
Det ligner nu ikke en kondensator, der er ret stor, så risikoen for et lille rap over fingrene er minimal.

Vi prøver igen, i morgen --
Når du aflader en kondensator ved at kortslutte den, løber strømmen fra den ene pol til den anden og spændingsforskellen udlignes. Om kondensatoren er lille eller stor er ikke afgørende for, hvor kraftigt et et stød du får, men varigheden er afhængig af kondensatorens størrelse. Det er spændingen over kondensatoren, der afgør, hvor kraftigt et stød du får.

fase
Alle den type kondensatorer aflader sig selv i løbet af nogle minutter. Skal det ske hurtigere så kortslutter man de 2 ledninger / klemmer der er på kondensator. Er det en kondensator må 5 - 10 mikrofarad eller mere skal man nok lige advare de omkring stående. Det giver noget knald.
Det var da en almindelig spøg på teknisk skole, at oplade en 4-5 mikrofarad  koindensator og så kaste den hen til en " kollega " Hvis de så greb den lidt uheldig så fik de lidt smæld i hånden.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Det var da en almindelig spøg på teknisk skole, at oplade en 4-5 mikrofarad  kondensator og så kaste den hen til en " kollega " Hvis de så greb den lidt uheldig, så fik de lidt smæld i hånden.
Og alle andre, end den der greb, syntes det var morsomt.

fase
Fabrin skrev: Og alle andre, end den der greb, syntes det var morsomt
Ja naturligvis sådan er det vel for det meste med mobning. Men lige i det her tilfælde var det nu sådan at den meget sjældent blev grebet.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
ev elmand skrev den 19-08-2020 17:03:39
Det var da en almindelig spøg på teknisk skole, at oplade en 4-5 mikrofarad koindensator og så kaste den hen til en " kollega " Hvis de så greb den lidt uheldig så fik de lidt smæld i hånden.


Så glemmer man i hvertfaldet ikke hvad Mikrofarad og spændingsforskel er :-)

Spændingsforskellen er 450V, og den er vist 1mikrofarad - jeg tror alligevel det kan give et godt rap over fingrene.

Jeg læste at i nogen strømforsyninger, eksempelvis til en Stationær pc, kunne kondensatorne holde strøm i op til en månede. Hvordan afgør man om en kondensaor aflader indenfor få minutter eller om det tager uger / måneder før den er afladt?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Når man snakker kondensatorer, er der en enhed der opgøres som en tidskonstant, som beregnes ud fra modstand i kredsløbet og farad, og denne tidskonstant afgør afladningstiden: LINK. Hvis en kondensator er i et kredsløb, hvor der er andre komponenter, der suger strøm fra den, så aflader den relativt hurtigt, men hvis kondensatoren bliver ladet op og fjernet fra kredsløbet, så kan den holde strøm ret længe.

Strømforsyninger i computere (PSU'er) og diverse andre strømadaptere, der er lavet i nyere tid, er designet til at aflade relativt hurtigt. Mange vil nok have haft en adapter/oplader eller andet, hvor der sidder en diode, der lyser når adapteren er tilsluttet. Når den frakobles strøm, så fortsætter dioden med at lyse i nogle sekunder, inden den går ud. Når dioden går ud, så er adapteren afladet.

Hellere leje end at bo på gaden.
Kolding75. De omtalte kondensatorer i dit indlæg er electrolyt kondensatorer. Det er den type der oftest sidder i alt elektronisk udstyr. De kan kun køre på jævnstrøm, og vil eksplodere efter ret kort tid hvis de poles forkert eller udsættes for vekselstrøm.
Dem jeg omtaler er vekselstrøms kondensator, som bruges i lysrørsarmaturer, 1 faset motorer mv. De er i princippet fremstillet ved at lave en rulle med 2 strimler sølvpapir samt 2 strimler isolere papir, putte rullen ned i et rør og så lodde tilslutninger på. .
Selv om der på siden står 400 V så bruges de stort set kun til 230 V Men de skal kunne stå for en højere spænding fordi der er spændings spidser der er højere. Desuden er de 230 V en middel spænding, sinus kurven er er højere når den vender, og det skl kondensator kunne holde til.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis