Kan væggen fjernes?

Kan man fjerne den lodrette væg markeret med rød? Taget er built up fladt tag med en lille hældning. I samme ombæring vil jeg gerne fjerne indbygningskabene i toppen og lave en ny gips væg der deler værelserne ligeligt. Den gule døråbning bliver også lukket med gipsvæg.

Er det muligt?

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er ret sikkert på at du roligt kan erstatte indbygnings skabene med en anden væg. Det står i samme retning som husets spær og er derfor på ingen måde bærende.
Det er mere kriminel med den langs gående mur. Den kan sagtens være en del af spærenes understøtning. Skal den væk skal det erstattes af noget andet bærende. Hvis du kan finde originale tegninger fremgår det måske af dem hvor store bjælker der lagt op til at bære built up taget.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Taget er skiftet indenfor de sidste 20 år, og der er lagt ny hældning på dengang. Jeg ved ikke om selve konstruktionen også er ændret der.

Væggene er massive, tænker det må være gasbeton? Huset er fra 60erne hvis det kan hjælpe
Jeg har fundet de originale tegninger, det ser ud til at der står følgende:
3 1/2 x 7" bjælker
Hej.
Hvor bredt og langt er huset?


Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Annonce
Bygningskonstruktør skrev den 19-08-2020 22:50:33

Hej.
Hvor bredt og langt er huset?

 6.35x13.5 meter.

Spær ligger med cc 75cm og der er 6 styks henover den lodrette væg. Ligeledes er der et der går henover de to døre overfor hinanden i toppen.

Det ligner meget lig midt hus, Dog har vi et ekstra mindre badeværelse mellem entre og bad, køkken lidt mindre, udgang fra brygges som ligger nederst til venstre?

Væg mellem værelser kan rykkes, jeg påtænker væg mellem værelse og stue har en stabilaserende effekt.
Væg mellem køkken og stue påtænker jeg ikke er bærende, dog vil jeg nok stabilisere spærene hvor væggen fjernes med enten en limtræsbjælke påmonteret på spærfod eller fastmontering af krydsfiners stykker ved samlingerne på spærene. så der ikke sker en fremtidig nedbøjning af disse. 

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Bygningskonstruktør skrev den 19-08-2020 23:09:18

Væg mellem køkken og stue påtænker jeg ikke er bærende, dog vil jeg nok stabilisere spærene hvor væggen fjernes med enten en limtræsbjælke påmonteret på spærfod eller fastmontering af krydsfiners stykker ved samlingerne på spærene. så der ikke sker en fremtidig nedbøjning af disse.

 Hvad koster sådan noget? Der er små gipsplader på loft og ovenover ukendt. 

Krydsfinér er jo ikke dyrt, og du kan selv udføre arbejdet 

Elektronikteknikeren
Andre bud på om den kan fjernes?
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis