Hvad er dette for en sten ting

Hvad er dette for en, det er sten den er 21 cm lang 4 cm bred hullet er 1.5 cm

Hvem vil i anbefale den videre gives til af museer 


9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner da en rigtig fin økse, og iøvrigt en rigtig god ide at give den til et museum...

Vi prøver igen, i morgen --
Hvis man ser på siden af den på billede 2 så ligner det ret meget en støbegrat. materialet  ligner heller ikke noget fortidigt. Mit gæt er at det er en efterligning af en bronceting  i kunstig sten.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Det er en flot stridsøkse https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/oldtid-indtil-aar-1050/bondestenalderen-4000-fkr-1700-fkr/hindsgavldolken/stridsoekser-og-koeller/ 
kovas skrev den 19-08-2020 19:30:40

Hvis man ser på siden af den på billede 2 så ligner det ret meget en støbegrat. materialet  ligner heller ikke noget fortidigt. Mit gæt er at det er en efterligning af en bronceting  i kunstig sten.

 Det har jeg også studset over 

Annonce
jetdirect skrev den 19-08-2020 21:57:23

 Det har jeg også studset over 

Hos den type stridsøker (ofte fremstillet af meget finkornede bjergarter som diabas og diorit) er en længdesøm langs under- og/eller oversidens midte ret almindelig. 

jeg skrev til Vejle museum og fik flg svar :

Der er tale om et meget fint eksemplar af en stenøkse fra yngre stenalder, nærmere bestemt den såkaldte enkeltgravskultur. Den stammer nok fra en mandsgrav i en gravhøj hvor den har været gravgave.

Egentlig lidt misvisende den slags økser populært kaldes stridsøkser, for de var nu ikke meget bevendt i kamp - deres funktion har nok snare været et statussymbol.  
Jeg har nu haft mailet lidt med National museum og de ville gerne modtage den, det er en offer gave man lagde i graven hos en person. Så den er på vej til dem.

Historien hvordan stenen er fundet og hvor har de samtidig også fået, den er fundet i nærheden af en gård der hedder hulgård ved fiskbæk i jylland
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis