Hvad er dette for en sten ting

Hvad er dette for en, det er sten den er 21 cm lang 4 cm bred hullet er 1.5 cm

Hvem vil i anbefale den videre gives til af museer 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ligner da en rigtig fin økse, og iøvrigt en rigtig god ide at give den til et museum...

Hellere eje, end at leje.
ev elmand
ev elmand
16350 7480
Du bør spørge på et museum. Men det er måske en så almindelig type at de ikke vil have den.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
kovas
kovas
2216 9670
Hvis man ser på siden af den på billede 2 så ligner det ret meget en støbegrat. materialet  ligner heller ikke noget fortidigt. Mit gæt er at det er en efterligning af en bronceting  i kunstig sten.

Mange hilsner Kovas,

Nu med pillefyr og 4900wp på taget.
1, år produceret  4782kwh.
Annonce
Det er en flot stridsøkse https://natmus.dk/historisk-viden/danmark/oldtid-indtil-aar-1050/bondestenalderen-4000-fkr-1700-fkr/hindsgavldolken/stridsoekser-og-koeller/ 
jetdirect
jetdirect Trådstarter
2074 -
kovas skrev den 19-08-2020 19:30:40

Hvis man ser på siden af den på billede 2 så ligner det ret meget en støbegrat. materialet  ligner heller ikke noget fortidigt. Mit gæt er at det er en efterligning af en bronceting  i kunstig sten.

Det har jeg også studset over 

jetdirect skrev den 19-08-2020 21:57:23

kovas skrev den 19-08-2020 19:30:40

Det har jeg også studset over 

Hos den type stridsøker (ofte fremstillet af meget finkornede bjergarter som diabas og diorit) er en længdesøm langs under- og/eller oversidens midte ret almindelig. 

Annonce
jetdirect
jetdirect Trådstarter
2074 -
jeg skrev til Vejle museum og fik flg svar :

Der er tale om et meget fint eksemplar af en stenøkse fra yngre stenalder, nærmere bestemt den såkaldte enkeltgravskultur. Den stammer nok fra en mandsgrav i en gravhøj hvor den har været gravgave.

Egentlig lidt misvisende den slags økser populært kaldes stridsøkser, for de var nu ikke meget bevendt i kamp - deres funktion har nok snare været et statussymbol.  
jetdirect
jetdirect Trådstarter
2074 -
Jeg har nu haft mailet lidt med National museum og de ville gerne modtage den, det er en offer gave man lagde i graven hos en person. Så den er på vej til dem.

Historien hvordan stenen er fundet og hvor har de samtidig også fået, den er fundet i nærheden af en gård der hedder hulgård ved fiskbæk i jylland

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
x

Lignende indlæg

1. 59.8 m2 ege parket laminat gulv
    Køb/Salg/Bytte/Foræres (2 svar)
  2. Hvorfor er dette ikke tæt
    Hårde hvidevarer (19 svar)
  3. Nyt badeværelse
    Jura, reglementer og krav (4 svar)
  4. Den rette mørtel til fuge
    Lav-Hus (2 svar)
  5. Hvad er det for en "betragter"?
    Lav-Hobby (18 svar)
  6. Bærende indervægge
    Lav-Hus (9 svar)
  7. Nye lister til glad brusedør
    Lav-Hus (3 svar)
  8. Stolper revner
    Lav-Hus (5 svar)
  9. Samlinger Gulvvarme - hvor meget skal pakkes?
    Fyr og opvarmning (6 svar)
  10. Montering af LED 180 Touch LK IR lysdæmper
    Belysning (4 svar)

Har du et spørgsmål eller vil du hjælpe de andre?

Tilmeld dig som bruger nu og få adgang til det hele - det er gratis!

Tilmeld dig her