Maling i skrue kærv

Hej!
Jeg står og skal skifte noget gammelt træværk (sternbrædder), det drejer sig ikke om hele fladen, men kun enkelte brædder.
Mit problem er at brædderne over årene har fået et lag maling eller tre, så kærven er fyldt op på flere af dem.
Er der nogen herinde, der kan komme med det gyldne råd til, hvordan jeg kan få renset kærven på skruerne?
Eller skal man have fat i et skrueudtrækkersæt?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skraber malingen ud af kærven med en spids genstand.

Det kommer lidt an på hvad det er for en kærv, der sidder i skruerne, hvor besværligt det vil være.
Hvis det er lige kærv PH eller PZ kærv kan et trik være at presse biten godt ind, og så skrue skruen en halv omdrejning ind, inden du begynder at skrue den ud.
Men ellers måske bruge en roterende stålbørste i boremaskinen og dermed rense hovederne inden arbejdet begynder. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg plejer at bruge et lille bor på ca. 1,5mm, og så i boremaskinen, så kan man fræse maling og andet skidt ud, ved at køre rundt i cirkler.
Det virker supergodt for mig.....

Vi prøver igen, i morgen --
Mange tak for jeres gode forslag.
Tror projektet kommer i mål nu.
Er det lige kærv kan du slibe skruetrækker så den er skarp på kanterne. Så sættes den imod kærven og der bankes på skruetrækker med en hammer. Det plejer at ødelægge malingen. Man kan godt presse en drejning på skruetrækker samtidig med at der bankes på skruetrækker.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Sæt en passende bit på skruen, giv et dap med en hammer, problem løst. Brug evt. en gammel bit til at dappe ind med, og en ny bit til at skrue ud med.

Hellere leje end at bo på gaden.
Kolding75 skrev den 19-08-2020 19:49:05

Sæt en passende bit på skruen, giv et dap med en hammer, problem løst. Brug evt. en gammel bit til at dappe ind med, og en ny bit til at skrue ud med.

 Det er nu ikke min erfaring, så får man maling og skidt banket ned i bunden af kærven, og bitzen går ikke langt nok ned, og får dårligt fat.

Selvfølgelig afhængig af hvor meget maling der er i kærven, og hvor fast skruen sidder.

Vi prøver igen, i morgen --
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også