Gasbeton mur - dørhul 6 cm. for stort

”Nogen” har været 6 cm. skæv ved projektering og jeg har nu et dørhul i en gasbetonvæg, som er 6 cm. for stort.
… da der skal teglskaller på, så er det ikke så godt, fordi forbandtet så ikke går op – tilskæringer vil ikke blive særlig kønt heller.
Så jeg ville umiddelbart påfore 6 cm. i den ene side, da det hele så passer.

Min tanke var at påfore en stribe LECA mursten, da målene herpå passer perfekt til opgaven.

Umiddelbart var det planen at klæbe dem op med LIP Limmørtel og skrue vinkler ved hver sten.
… hvis jeg går helt amok, så får den 12 mm. tentorstål og en gang forankringsmasse oven i, ind i gasbetonne.
Men det er jo et dumt lille stykke, og med teglskaller og fuger, og en dør, så er jeg bekymret for om jeg ender med fuger der slår revner henover den lille stump.
Lyder løsningen fin eller har andre bedre løsninger?

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er oftest bedst et bruge samme materiale. Altså skære nogle striber multiblok ( gasbeton ) og så lime dem op med gasbeton lim.
Mon ikke almindelige mursten eller moler sten er bedre. Leca er da noget af det dårligste man kan vælge. I stedet for vinkler ville jeg bare slå en 100 mm søm ind i gasbeton for hver fuge opad. Eller en lang træskrue.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Søm ville sikkert holde lige så fint, men tænkte bare vinklerne gav større hold vertikalt. Facaden er ret udsat for vind. I sidste ende er begge dele sikkert overkill. Hjørne-skallerne fungerer alligevel delvist som vinkler.
Hvad tænker du er skidt ved Leca stenene? Udover jeg ikke er særlig stor fan af forankring i leca, så ser jeg ikke det store problem. Når der skal monteres dørparti, bliver det anyways med skruer (måske også plugs) der får fat i gasbetonnen - om end vi dog er oppe i det længste af karmskruer der kan købes for penge :)


 

Det er jo en af de væsentlige problemerne ved leca. at du ikke kan skrue døren fast. Jeg ville ikke bruge leca til den opgave.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg vil nok købe en multiplade 40 x 60 cm og skære i rette tykkelse. Så du kun på 4 stk der skal bruges.
Påmontere med klæberen og give den nogle bølgesøm i samlingerne for hver plade og i siden mod eksist. væg. Ved montering af karm kan der evt.. Anvendes 130 mm karmskruer så de får fat i væggen bag ved.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis