Badeværelseslys blinker & går i stykker

Hejsa,

Håber jeg kan få lidt hints her. Har et lille badeværelse hvor der er monteret to lamper i loftet. Da vi overtog lejligheden sad der nogle "gammeldags sparepærer" i dem. De røg så en tur her for nogle måneder siden og jeg skiftede dem ud med almindelige Philips LED-pærer.

Men nu sker der så det underlige (i hvert fald for mig), at de efter en lille måneds tid begynder at blinke sporadisk, for efter nogle dage/et par uger, at dø - simpelthen går i stykker. Først troede jeg at jeg blot havde været uheldig med et dårligt batch af pærer, og fik et nyt sæt sat i, men guddødeme om ikke de også begynder, at blinke nu.

Spørgsmålet er: har jeg nogle underlige lamper, der kun kan klare sparepærer (og hvordan hulen undersøger jeg det), eller kan LED pærer ikke tåle fugt? Eller er der noget helt tredje jeg ikke er klar over?

Håber nogen kan "kaste lidt lys over sagen" (hø hø)...

-------------------
- Super Mario -
-------------------
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
lyder som strømforsyningen den er gal med, er pærerne testet i andet udtag i huset
Hej jetdirect,

Tak for dit svar. Ja pærerne er testet andre steder, og her fungerer de så heller ikke, efter de er gået i stykker, så det er derfor jeg konkluderer, at der er et eller andet, der får dem til at "degradere" over tid. Jeg gætter på en overfølsomhed overfor fugt, selvom lamperne gerne skulle være certificeret til vådrum (der har jo som sagt ikke været noget i vejen da der sad sparepærer/kompaktlysstofrør i dem) men er ikke sikker...

-------------------
- Super Mario -
-------------------
Måske du skulle vurdere værdien og det du sparer ved og have led på toilettet, det jo ikke lige der man opholder sig mest ifh til stuen/alrum/køkken.
Men det tyder på der skal bruges specielle vådrum spot da de findes i handlen.hvor pæren er beskyttet
Ja det er nok dér skoen trykker så at sige. Jeg vil prøve et andet brand og se om det virker, se om jeg kan finde en IP65 certificeret pære, eller gå tilbage til sparepære. Tak for svar!

-------------------
- Super Mario -
-------------------
Du kan ikke få en IP65 pære. Det er armaturet, der IP certificeret. Sæt en almindelig pære i. Du opholder dig formentlig ikke ret lang tid på toilettet, så besparelsen er sikkert ikke ret stor i forhold til udgiften til sparepærer.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis