Dali lysstyring ? Hvad er forskellen

Hej
Jeg har lige købt nyt hus i Silkeborg, hvor vi har fået anbefalet at få lavet lysstyring, hvor det skulle være muligt, at spare en masse på el regningen på sigt. Jeg må sige, at jeg ikke helt forstår det. Vi er blevet anbefalet noget Dali lysstyring - https://hera.dk/vi-tilbyder/lysstyring . Her tænker jeg, er det ikke mere eller mindre det samme ting jeg bare selv kan lave med en Philips Hue Bridge, eller tager jeg fejl? :)
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dali er en intelligent form for lysstyring der kan en hel masse ting som du aldrig for brug for.
Hvis man skal udnytte det 100% så kræver det at du selv sætter dig ind i det og lære at programmere det via en computer.
Kort sagt så kan man får alle afbrydere til at tænder alle steder, man kan lave scenarie styringer og lyset kan tænde i forskellige zoner med forskellige lysstyrker afhængig af det udefra kommende naturlige lys og meget meget mere.
Alle Dali komponenter har deres egen lille hjerne og kommunikere via en Dali bus linje.

Det er et dyrt system og du skal regne med at alle delene er en hel del dyre en de el komponenter som normalt bruges i alm hus installationer.

Dali styring er ikke noget man ofte ser i private hjem.

Min erfaring med inteligente systemer er at det er for dyrt at etablere det og at den lille besparelse man måske kan opnå, aldrig tjener sig selv ind.
Man kan jo sagtens installerer bevægelses sensorer uden at have Dali eller en anden intelegent styring og på den måde spare lidt kr på strømforbruget.

Desuden sker der oftes der at det hele lyder rigtig smart og kan alt muligt,men når først det er programmeret først gang og folk er flyttet ind så bliver der aldrig ændret i det igen.

Hvis der på et tidspunkt går noget i stykker eller man måske ønsker at bygge om så er det desuden heller ikke alle elektrikere der kan/vil arbejde med Dali.

Så jeg vil aldrig anbefalede Dali til private mennesker.

Med Philips hue eller ligende kan du opnå tilsvarende funktioner, dog kommunikere disse systemer trådløst via bluetooht og wifi og dette kan der være visse ulemper ved.
Men med disse systemer kan du selv sidde og nørde med det og udbygge dit system løbende.

Men med en alm el installation hvor elektrikeren har forstand på det han laver og tænker sig om og udføre en installation hvor der er tænkt over funktionerne så kommer man langt.
Skriv endelig hvis du har flere spørgsmål...:-)
Hej Imaster

Tak for et rigtig godt svar. Tror jeg har fået svar på rigtig mange ting :)
Det vil måske være bedst, hvis jeg blot holder mig Philips hue, så kan jeg selv nørde lidt med det.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis