Opbygning af gulv i forbindelse med lægning af sildeben

Kære alle, vi står overfor en større renovering i vores murermestervilla hvor vi bl.a. skal have nyt sildebensgulv i stueetagen. Vi vil gerne have vandbåren gulvvarme i stueetagen også.

Jeg købt gulvet (Hørning Living 16x70x500, massive stave i eg)
Der er 80 cm imellem mine bjælker i bjælkelaget. (jeg skal naturligvis oprette bjælkelag - det bliver nok med 45x95 reglar eller en 32 mm forskalling)

Er meget i tvivl omkring min opbygning af undergulvet.

Jeg har tænkt på 2 muligheder

  • 28 mm forskallingsbrædder direkte på bjælkelag med 30 mm afstand til slangerne, varmefordelingsplader hvorefter jeg vil lægge en 12 mm spånplade som sildebenet kan fuldlimes på
Eller

  • Jeg skruer en 45x95 regel på siderne af mit bjælkelag og lægger forskallingsbrædder på regler så de flugter med toppen af mine bjælker. Så kan jeg jo få forskallingen ned i bjælkelag og sparer derved 28 mm i højden. Herefter 12 mm spånplade som sildeben kan fuldlimes på.
Lyder disse muligheder helt tosset – har vedhæftet billede (lånt fra nettet) af mulighed 2 da jeg synes den er svær at forklare.

Hvis nogen har andre ideer til hvordan det bør gøres hører jeg meget gerne herom - særligt i forhold til tykkelse på brædder + spånplade 

DBH

Mathias
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Goddag .

Hvad blev resultatet af dit projekt. Skal i gang med noget lignende?
Mvh Dennis

 

Hej Dennis, tak for din besked og undskyld mit sene svar,

Jeg rettede mit bjælkelag op med nogle store forskallingsbrædder. Herfter forskalling på tværs af bjælkelaget, varmefordelingsplader og 12 mm. gulvspånplade. Det er blevet super godt.

Rigtig god arbejdslyst. 
Tak for respons.

Jeg skal selv i gang i næste uge med noget lignede ud fra et forskallingsmetode.
Dog saver jeg riller ned i eksisterende gulv til varmeplader og så varmeslanger der i.

Men tak for feed back.

Mvh Dennis


 

Hej Dennis Jeg tænkte på samme metode da jeg har 25mm brædder som undergulv, skar du med dyk-sav, eller med overfræser. Var det nemt at lave.

Mvh Michael
Hej Michael.
Jeg benyttede en dyksav med fastlåsning af dybdeanslaget med skinne ( VIGTIGT).
1. Lav en plan over slangens vej. 
2. Tegn på gulvet slangens vej samt vendinger ( go ide at lave pile på gulvet, for at bevare overblikket)

Nu kender jeg ikke hvad som ligger under dit gulv, samt CC afstand( afstand mellem midten af dine ene bjælke til den anden bjælke ) fra dine bjælker.

For mit vedkommende var det nødvendigt at forstærke gulvet nedefra, da jeg ikke ønskede at rive hele gulvet op og oprette og forstærke gulvet som man normalt gør( dette vil jeg for fremtiden dog gøre, da forstærkning nedenfra var en en ordentlig omgang)

Jeg valgte at ligge slangernes vej i gulvbræddernes samling, således styrken i brættet ikke gjort svagere end nødvendigt.
Satte savklingen til 22mm i dybden samt 25 mm bred. Satte en professionel støvsuger til ( Klasse M eller H ) til at håndtere det sindssyge støv som det vil bringe. 
Save ned til vendingerne, som jeg tog med en overfræser ( Bosch POF 1400 ACE samt CMT Hulkehlfræsersæt til en overskuelig pris) En CMT Fræserskabelon til vendinger er et godt køb, med mindre du konstruerer en selv.
Ved vendinger bør du tage max 1 cm ad gangen, ellers bliver det en for voldsom opgave for overfræseren.

Husk at overfræseren har begrænsninger ved vending ved væggen.

Se evt. billede af mit projekt.

Rigtig god fornøjelse.

Mvh Dennis


 

Annonce
Hej Dennis

Har du ingen problemer med det gynger lidt med den opbygning?

MHB2500 skrev den 14-04-2021 10:19:38

Hej Dennis, tak for din besked og undskyld mit sene svar,

Jeg rettede mit bjælkelag op med nogle store forskallingsbrædder. Herfter forskalling på tværs af bjælkelaget, varmefordelingsplader og 12 mm. gulvspånplade. Det er blevet super godt.

Rigtig god arbejdslyst. 

 

Det ligger klippe stabilt.
"Med den opbygning" ??
Jeg har opbygger gulvet over norm. Derfor tillader jeg mig at undre mig over din udmelding.

Synes du min opbygning er en svag opbygning da?

Mvh Dennis 

 

Hej Dennis.

Jeg er selv ved at lave denne opbygning. Har forskallingsbrædder på tværs af bjælker cc100 og så en 12 mm gulvspån på tværs af forskalling og jeg synes det er lidt blødt. Jeg skal fuldlime sildeben oven på, og håber på det kommer til at stive det mere af.
I og med det føles lidt blødt nu er jeg blevet i tvivl om det er nødvendigt o lave det hele om og lægge ekstra bjælke ind mellem de eksisterende.
Var din konstruktion også lidt blød inden limning af slutgulvet?

Vh Thomas 


hiller skrev den 21-08-2022 19:25:03

Det ligger klippe stabilt.
"Med den opbygning" ??
Jeg har opbygger gulvet over norm. Derfor tillader jeg mig at undre mig over din udmelding.

Synes du min opbygning er en svag opbygning da?

Mvh Dennis 

 

Har du ingen problemer med det gynger lidt med den opbygning?

Vh Thomas

MHB2500 skrev den 14-04-2021 10:19:38

Hej Dennis, tak for din besked og undskyld mit sene svar,

Jeg rettede mit bjælkelag op med nogle store forskallingsbrædder. Herfter forskalling på tværs af bjælkelaget, varmefordelingsplader og 12 mm. gulvspånplade. Det er blevet super godt.

Rigtig god arbejdslyst. 

 

Hej, Jeg skal i gang med en lignende opbygning.
Har I lagt 12 mm spånplade og sildeben som flydende gulv? Eller er det skruet fast til gulvbrædderne under?

Vh Anna
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis