Strandsand til at fuge mellem fliser?

Hej
Jeg har rengjort mine fliser i indkørslen med en højtryksrenser og skal nu til at fuge efter.Det er et ret stort areal og mellemrummene mellem fliserne er ret store. Kan jeg bruge strandsand i stedet for fugesand for at spare lidt penge eller er det en dårlig ide?
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
 Du kan fint bruge strandsand.

fase
KSC, jeg kan forstå, at du er brolægger, siden du kan udtale dig så kategorisk om brugen af strandsand som fugemateriale til fliser. Jeg har i mange år set strandsand brugt af brolæggere som fugemateriale. 

fase
Strandsand kan bruges, men er ikek optimalt.. specielt ikke med store fuger.
Strandsand har netop runde korn hvorimod en brolægger sand er skarp og pakker sammen.
Nogle anvender i stedet stenmel der også skal kunne komprimeres og lave en ret sammenhængende overflade der ikke fejes bort osv.

MVH Njord
@Fabrin
At du har mødt brolæggere, som har brugt strandsand som fugemateriale har ingen værdi i sig selv - dette er anekdotisk evidens! Jeg kender brolæggerer, som har brugt det med dårligt resultat! Så står vi jo lige med vores med, hver vores ligegyldige historier.

Hvis vi holder os til den standard, som determinerer materialekrav for belægningsarbejde - DS1136.
Ud fra den, så vil strandsand ikke kunne anvendes, da den ikke vil opfylde den sigteanalyse, som beskrives.

Hvis du læser betongruppens vejledning vil du finde det samme! Enda med en forklaring på, hvorfor det ikke er hensigtsmæssigt.
https://www.danskbeton.dk/media/36904/betonbelaegninger-haandbog-til-belaegninger-trapper-og-stoettemure.pdf

Og nej! Jeg er ikke brolægger! Men har i en år række været projektleder på store anlægsprojekter og har vel fået belagt et par hundrede hektar med diverse fliser.

/K

Annonce
Nu var spørgsmålet, om der kunne bruges strandsand fordi, det var det billigste. Det har jeg svaret på. 

fase
Han kan jo også bruge pinocchio kugler, hvis det er billigere! Men dette gør jo ikke pinocchio kugler til et godt fugemateriale!


/K

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis